Lättviktsstavor i brant terräng och vadning?

Hej,
Har i år införskaffat mig lättviktsstavor som kan fällas ihop 3X för enkelt transport till ex. vid flyget osv.
Idag lyssnade jag på ett samtal i en friluftsbutik om att dessa lättviktsstavor inte ska användas som stöd i ett brantare & stenigare terräng.
När jag köpte de blev jag inte upplyst om detta men det kanske kunde man räkna ut själv.
På lördag är det äntligen min tur att åka till fjällen. Jag ska till Rago och sedan vandra från Hellmobotn till Sörfjord. Enligt vad jag läst om här på Utsidan är det rätt brant i Rago NP. Ska jag låta lättviktsstavorna hemma och använder mina gamla? Finns det en risk att de inte hålla ifall man stöder sig på de när man går neråt eller vid vadning? Är det någon som har erfarenhet av sådana stavor?
Mvh Veni
 
Lättviktsstavar är många gånger konstruerade av kolfiber, som tyvärr är känsligt för slag och repor. Får du en repa eller slag på en kolfiberstav (liksom ett fiskespö i kolfiber) kan den knäckas när du belastar den vid ett senare tillfälle. I fjällterräng är det nästan omöjligt att unvika dessa problem med tanke på allt stenskravel man måste passera, och ofta kan stavarna glida mellan stenarna och ta rejält med stryk.
 
Lättviktstavar

Hej Veni!

my two cents är att hopfällbara vandringsstavar är okey vid vandring och kan fungera även i stenig terräng (jag har haft två par i flygplansaluminium, vilket tål mer repor och slag än kolfiber) men när man väl trillar och då lägger mer vikt på dem böjs de lätt eller går av.

Jag tycker även att de är betydligt underlägsna en traditionell stav vid vadning. Jag vill kunna lägga hela kroppsvikten (plus ryggsäcken) på en punkt när man vadar. En stav som når upp till axlarna kan man ergonomiskt lägga denna tyngd på, men det är svårt med enhandsstavar. Dock har man ju fyra potentiella stödpunkter.

Som alltid på utsidan finns det nog många åsikter. Hoppas att min syn på saken kan vara av värde trots att jag dissar hopfällbara vanringsstavar.

/Marcus
 
Jag har två olika par stavar, Black Diamond Z-pole Distance FL och Black Diamond Trail Ergo Cork. Båda är ihopfällbara i 3 -delar på olika sätt, de första delar man och fäller ihop sectionerna sida vid sida, de senare är teleskopisk ihopfällbara. Distance FL är en lättviktkonstruktion i tunnare aluminium, trevlig hemmavid men känns lite wobblig i skarverna belastning. Trail modellen är robustare och tål rejält mycket stryk, betydligt stabilare än Distance FL vid vad och tyngre vandring. Själv har jag valt att använda mina Trail Ergo Cork vid fjällvandringar då de "känns" betydligt robustare vid hårdare användning (senast nu 11 dagar i Sarek) , och hitills har de fungerat bra både vid vad och i stenskravel. Låsningen av sektionerna (flick lock) är säker och stavarna har inte sjunkigt ihop en enda mm trots att jag flera gånger lagt stor del av min tyngd mot dem för att hålla balansen.
Jag har även flugit med båda stavarna i handbagaget och det har fungerat utan problem.
 
Tack så mycket för era svar. De har gjort att jag ska låta mina fina dyra lättviktsstavar från Komperdell hemma. Jag törs inte att stöda mig på de vid vadning. Istället tar jag med mig mina gamla. De är också ihopfällbara 3 gånger men blir inte så korta och måste fästas utanför ryggsäcken. Dessutom är de stabilare.
Mvh Veni
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.