Lätta spår i Idre??

Hej!

Ska åka till Idre på torsdag och har tänkt att även ta med mina längdskidor. "Problemet" är att jag är en riktig nybörjare och att jag inte klarar av "branta" backar varken upp eller ner....
Bor i Örebro och har upptäckt at de flesta spå i Kilsbergen är alldeles för svår för mig..
Hur är det i Idre? Jag har aldrig varit där förut, och har ingen koll hur det ser ut. Finns det fina spår som går ut i fin natur men ändå inte har för svåra backar..?? Vem har tips?

Karin
 
Idrefjäll

Det finns två spår som heter platten 1 och 2 (eller något liknande). Korta spår utan backar. Dom borde passa.
 
Precis som Vandrare skrev så finns Platten 1 och Platten 2 och de är rejält flacka men försök gärna att åka andra vaianter också så att du kan träna på diagonalåkningen (växel 2) i litet uppförslut också.

Det vanligaste(?) felet brukar vara att man åker för framåtlutad och för mycket med armarna. I all längdskidåkning så ska man åka med "höga höfter".
Det är underkroppen som ska göra det mesta jobbet (genom att föra över tyngden) vid diagonalåkning och för att träna det så är det en bra övning att åka utan stavar då det förbättrar tyngdöverföringen och balansen. Varför inte testa ett varv på t.ex. Platten 1 utan att använda stavar?
Om man försöker lyfta blicken och åka mer upprätt så kommer det garanterat att gå lättare att få kraft i frånskjutet i uppförsbackarna.

Jag tycker att det trevligaste spåret alla kategorier i Idre är Burusjöspåret (15km).
 
Bursjöspåret också ganska platt

haskell; sa:
Jag tycker att det trevligaste spåret alla kategorier i Idre är Burusjöspåret (15km).

Om man åker anbefalld riktning (moturs) på Bursjöspåret så är det ganska platt också. Det är i bortre änden som det är en liten uppförsbacke men man kan ju gå uppför den.

Avråder dig som inte gillar backar från att åka fjället runt (7,5 km med elljus) som börjar (medurs) med en rejäl utför och sedan ganska platt men sedan rejält uppför.

/Patrik