Lätta spår i Idre??

Hej!

Ska åka till Idre på torsdag och har tänkt att även ta med mina längdskidor. "Problemet" är att jag är en riktig nybörjare och att jag inte klarar av "branta" backar varken upp eller ner....
Bor i Örebro och har upptäckt at de flesta spå i Kilsbergen är alldeles för svår för mig..
Hur är det i Idre? Jag har aldrig varit där förut, och har ingen koll hur det ser ut. Finns det fina spår som går ut i fin natur men ändå inte har för svåra backar..?? Vem har tips?

Karin
 
Idrefjäll

Det finns två spår som heter platten 1 och 2 (eller något liknande). Korta spår utan backar. Dom borde passa.
 
Precis som Vandrare skrev så finns Platten 1 och Platten 2 och de är rejält flacka men försök gärna att åka andra vaianter också så att du kan träna på diagonalåkningen (växel 2) i litet uppförslut också.

Det vanligaste(?) felet brukar vara att man åker för framåtlutad och för mycket med armarna. I all längdskidåkning så ska man åka med "höga höfter".
Det är underkroppen som ska göra det mesta jobbet (genom att föra över tyngden) vid diagonalåkning och för att träna det så är det en bra övning att åka utan stavar då det förbättrar tyngdöverföringen och balansen. Varför inte testa ett varv på t.ex. Platten 1 utan att använda stavar?
Om man försöker lyfta blicken och åka mer upprätt så kommer det garanterat att gå lättare att få kraft i frånskjutet i uppförsbackarna.

Jag tycker att det trevligaste spåret alla kategorier i Idre är Burusjöspåret (15km).
 
Bursjöspåret också ganska platt

haskell; sa:
Jag tycker att det trevligaste spåret alla kategorier i Idre är Burusjöspåret (15km).

Om man åker anbefalld riktning (moturs) på Bursjöspåret så är det ganska platt också. Det är i bortre änden som det är en liten uppförsbacke men man kan ju gå uppför den.

Avråder dig som inte gillar backar från att åka fjället runt (7,5 km med elljus) som börjar (medurs) med en rejäl utför och sedan ganska platt men sedan rejält uppför.

/Patrik
 
Re: Bursjöspåret också ganska platt

tango; sa:
Avråder dig som inte gillar backar från att åka fjället runt (7,5 km med elljus) som börjar (medurs) med en rejäl utför och sedan ganska platt men sedan rejält uppför.
Jo, den har onekligen en intressant backe att erbjuda den hugade motionären... ;)
Milen som också går runt fjället och till stor del sammanfaller med "Fjället runt" är också rätt olämplig om man vill undvika backar. :)
Man ska nog också defintitivt undvika den 2,5km-slinga (skidskyttespåret?) som har elljus och som går upp och ner nedanför skidstadion. Det är inte många meter som är platt på den...
En variant på Burusjöspåret om man vill minska mängden backar är att köra Platten 2 istället för det litet backiga partiet där Burusjöspåret, Ångerspåret och Femman går och sedan fortsätta Burusjöspåret där det viker av från de övriga (Ångerspåret&Platten 2).
 
Tack så mycket för alla snabba svar! Och tack för tips angående åktekniken. Jag kämpar vidare, men det är inte lätt om man inte är uppvuxen med skidor... (och inte med backar heller..)
Ska fundera på saken, kanske prova på en del av sträckan på Burusjöspåret. Hela sträckan blir nog alledeles för långt (jag antar att de blir 3 mil fram och tillbaka, eller är det också en rundslinga?)

/karin
 
Bursjöspåret är 15 km totalt

karin_beer; sa:
Tack så mycket för alla snabba svar! Och tack för tips angående åktekniken. Jag kämpar vidare, men det är inte lätt om man inte är uppvuxen med skidor... (och inte med backar heller..)
Ska fundera på saken, kanske prova på en del av sträckan på Burusjöspåret. Hela sträckan blir nog alledeles för långt (jag antar att de blir 3 mil fram och tillbaka, eller är det också en rundslinga?)

/karin

Bursjöspåret är en rundslinga på totalt 15 km.

/Patrik
 
Tänkte rapportera lite hur det gick. På ankomstdagen körde jag och en kompis ett varv på Platten 2. Perfekt, lagom platt för oss och bra att testa lite åkteknik, och fina utsikter.
Sedan blev det 2 dagar utförsåkning (då är backar plötsligt mycket lättare att åka på..). På avresedagen åkte vi på tur och tog kombinationen av att börja med Platten 2 och sedan fortsätta på Burjusjöspåret. Våfflor och en väldig fin tur. Min kondis är usel, sista kilometrar var tuffa, men det var det värt! Och dessutom tänkte jag inte ge upp, men fortsätter jag kämpa, så att kanske även backarna i Kilsbergen går att åka på...

/karin
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.