Lämpliga jollekläder?

Jag är nybliven trissjolleägare och vill naturligtvis ut så snart som möjligt (trots kylan...). Jag skulle behöva lite tips och råd angående lämplig klädsel som håller mig varm men inte svettig osv. Vad jag ska tänka på helt enkelt.

Tacksam för alla svar!

/Eva
 
Gore-tex

Jag seglar en hel del på somrarna med en lite större kölbåt men jag kan nog komma med lite hjälp även om det är en jolle du skall segla. Om du inte har för avsikt att kantra jollen så kan jag varmt rekomendera Goretex, faktum är att just i segelbåten funkar det bättre än t.ex. skidbacken/fjället/MTB. Man blir ju inte speciellt svettig av att segla så kläderna andas tillräckligt. Man håller sig torr och vinden blir mindre påfrestande. Håll utkik efter en jacka med bra huva. Om du inte äger ett gt-ställ rekomenderar jag att du köper ngt billigt regnställ det funkar antagligen ganska bra. Är det fint väder funkar det med vad som helst enligt mig.
Regnbyxor/gt-byxor rekomenderas, annars blir man snabbt blöt i baken.
 
billigt är bra

För trissjolle kan man ha det mesta då båten är rymlig och sällan kantrar. Jag förslår enklast möjliga. Ett helt vanligt regnställ med gummistövlar till det. Diskvantar på händerna funkar fint om du tänkt blöta ner fingrarna. Superunderställ, träningsoverall och flies- eller ylletröja. Fliesmössa på huvudet är skönt att ha. Flytväst.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.