Lämna ryggan hemma!?

En tanke...
Om teorin att klä sig i syntet och endast byta underställ fungerar i praktiken (se tidigare inlägg „plurrpåsminimering“), skulle man även kunna ifrågasätta om man över huvud taget behöver ha ryggsäck på sig.

Bortser vi för ett ögonblick från ryggans funktion som flythjälp, skulle man kunna tänka sig att i stället ha någon form av väst med fickor för att packa reservunderställ, matsäck och rastväst.

Jag skulle tex kunna tänka mig att bygga vidare på den sortens lavinväst som används av offpist åkare. (se bild nedan)
Denna har redan integrerat vätskesystem typ camelback och stora fickor såväl fram som bak.

Kompletera denna med en större ficka över stussen (typ som finns på oljerockar) för termosen inlindad i dunvästen.

Lägg sen till ett uppblåsbart flytelement över korsryggen (gaspatron?) och vi har en produkt som kanske skulle öka åkkomforten för alla oss som inte trivs med ryggsäck.

Marknadsundersökning:
1. Har produkten över huvud taget en praktisk nytta?
2. Vad skulle DU vara beredd att betala för den?
3. Vilka funktioner/detaljer skulle DU önska att den hade? (tex livlinehållare)

/Erik

avalung02.jpg

avalung03.jpg
 
Framtiden, tror jag

Jag går och lurar på att sy mig en långfärdskridskoväst
till nästa säsong. Jag tror att det är framtiden.
En fördel med väst framför ryggsäck för långfärds-
skridskoåkare är att man då kan ha flytkraft även
på framsidan, vilket skulle göra att man flyter
mer upprätt än med ryggsäck (då man ju flyter
framåtlutad och måste cykla med benen för att hålla
sig upprätt). En annan fördel är att man
slipper knäppa både höftbälte och bröstrem och strula
med snurrande axelremmar.

Dock kan man inte ta vilken väst som helst. Antal
saker på bröstet måste minimeras så att man får en
flat glidvänlig yta på bröstet som man kan dra
sig upp på ifall man plurrar.
 
Begränsad funktion.

Berneflott; sa:
En tanke...
Marknadsundersökning:
1. Har produkten över huvud taget en praktisk nytta?
2. Vad skulle DU vara beredd att betala för den?
3. Vilka funktioner/detaljer skulle DU önska att den hade? (tex livlinehållare)

/Erik

Kul idé väl värd att utveckla i olika riktningar.

Ad 1.
Min erfarenhet är att man behöver kunna variera sin klädsel en hel del under en skridskodag. När man jobbar så kan man utveckla uppåt 10-15 större effekt än i vila. Gör man längre raster en 5 minuter behövs någon form av rastplagg.
Om produkten enligt ovan inte kan härbergera rastplagg så är marknaden endast de som åker kortare pass respektive inte kan tänka sig att rasta 10-20 minuter i sträck.

Ad 2.
1000-3000 Kr men då med utrymme för rastplagg kamera kartor mobiltelefon matsäck sittdyna extrasockor underkläder handduk reparationutrustning GPS kikare ev vindsäck i vattentät förpackning etc.

Livlina isdubbar karbinhake kopplat till midjeband/sele ? lätt åtkomliga i vak.

Ad 3.
Låg tyngdpunkt, aerodynamiskt fördelaktig, inte för varm!
Camelback eller liknande med isolering för vatten. Utrymme för mera dryck t ex literflaskor gärna inlindade i rastplagg så de håller värmen. Lämpligt fäste för skridskor på allmänna kommunikationer. Gärna integrerat kartfodral för att läsa kartan under gång.

Kanske skall västen ha lågt sittande packutrymmen i stil med stor midjevätska över stussen.
Liknande har Andreas Wallmark utvecklat se http://www.sssk.se/databas/bild/bild-v.asp?id=861

Hälsningar Thure
 
bättre med cykelbuds bag!?

Har funderat att istället använda mig av samma typ av bag som cykelbuden har.

Har en sådan då jag kör MTB. Vid cykling är det stor fördel att ha tyngdpunkten långt ned (höften, baken) för balansen. Dessutom finns det inget som ligger mot ryggen vilket gör att man blir mindre svettig då "andas" jackan för större möjlighet att arbeta.

Skall nog prova detta vid nästa tur om det nu BLIR NÅGOT?? den här skitvintern.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.