Kurser i lavinkunskap

Hej!

Jag undrar om det är någon som känner till några bra kurser/utbildningar i lavinkunskap? Antingen i Sverige eller i utlandet?

Tack på förhand!

Kör,

BB
 
Kolla slao.se
Annars kan jag rekommendera boken Avalanche Safety for skiers & climbers av Tony Daffern, betydligt billigare än en kurs.

Hälsningar Johan
 
MEN det är inte tillräckligt att bara ha läst en bok och sen tro att man kan allt om laviner! Jag misstänker att man under en kurs i lavinkunskap får gå ut och gräva snöprofiler, mäta kornstorlek etc etc som man itne kan göra om man bara läser. Nog för att man kan läsa hur man gör det men att få handledning av någon som verkligen kan får man inte...

/Martin
 
Jag genomgick salo s lavinkurs steg 1 förra vintern. De har tre kurser, den första teoretisk ca 1 dag föreläsningar typ. Del 2 är mer praktisk typ uppe i fjällen. Del tre är ytterligare djupgående och jag tror tom det ingår att spränga laviner i den kursen.... Jag tyckte ettan var klart värd att gå, som en bonus gick vi ut och grävde lite (kikade på sockersnö), provade att söka med transivers och sonda för att vi ville och vår kursledare tyckte det var ett bra komplement.
Jag tror det är bra med en kurs där man kan ställa alla frågor man har och dessutom koncentrera sig på ämnet ordentligt en hel dag. Dock är det så klart bra att läsa lite böcker innan så man kan fråga och ifrågasätta ordentligt.

Hare bra i snön.

/Andreas
 
I Chamonix såklart!

Hej, som vanligt rekommenderar jag Chamonix...

OK, jag förstår att man kanske inte åker dit bara för en lavinkurs men om du ändå har vägarna förbi...

Dels kan jag rekommendera UCPA. Samtliga veckor jag har åkt med dem i Argentiere/Chamonix har vi tränat en hel del med sändare och sond samt kört ett teoripass någon kväll i veckan.

Därutöver finns "Chamonix Experience" - en guidebyrå som bla ordnar endagarskurser i lavinkunskap och glaciärteknik (inriktad mot skidåkning) för ca 400 FRF. Jag har själv inte provat någon av dem då jag fick höra talas om dem först i somras när jag var nere. Men jag är i alla fall själv sugen på glaciärkursen - om jag nu kommer dit ner i vinter vill säga...

Kolla på http://www.chamex.com

MVH/Magnus
 
SLAO

Tack för ditt svar!

Jag var i kontakt med SLAO men de sade att jag var tvungen att vara anställ på en anläggning för att få gå deras kurser? Finns det någon väg runt detta eller har jag missuppfattat det?

Kör,

BB
 
Det är olika för olika kurser, jag tycker att du ska ringa en gång till och säga att du är intresserad av en lavinkurs steg 2.
För övrigt skrev jag väl inte att det är bättre att köpa en bok, bara billigare.

Johan
 
Jag har då aldrig jobbat vid någon lift eller liknande. Det var en kompis kompis polare typ som var utbildad instruktör typ. Han höll en kurs för oss och några andra. Det gick bra men jag vet inte hur det går till i normala fall.....

/Andreas
 
STF har flera olika kurser. Själv gick jag en telemark fjäll 2 i fjol där SLAO steg 1 ingick. Tyvärr(?) så var det väldigt stabila förhållanden så vi fick ej provgräva där det var lite osäkra förhållanden. Skulle ha varit bra att få provgräva snön i mindre säkra förhållanden. Teori & praktik blandades.
Se mera på:
http://www.meravsverige.nu/
 
Fråga till alla som svarat!

Tack till er som tagit er tid att svara!

Jag har nu en fråga till: - Förutom SLAO:s utbildning är det någon av de andra som är yrkesmässiga, d v s kommer de godkännas om man sätter dem på ett CV el dyl?

Tack på förhand!

Kör,

BB
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LordHumungus Kurser i Abisko, Kebne etc? Skidalpinism 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.