Kuriosa

Jag åkte tåg mellan Gbg och Sthlm häromdagen. Naturligtvis ville jag följa min framfart (och kolla att inte SJ körde fel!) på GPS:n. Döm om min besvikelse när jag, trots fönsterplats, inte fick kontakt med en enda ynkans satellit under hela resan.

Kan det vara fältet från luftledningen eller gnistbildning vid strömavtagaren som stör?

Har någon motsvarande erfarenheter?

Lev väl,

B.
 
Om det var X2000 du åkte på så beror detta på att fönstren är, enligt uppgift från SJ, belagda med ett mycket tunnt metallskikt av guld. En annan följd av detta förutom obefintlig GPS-mottagning är dålig täckning med mobiltelefon.
Det finns även bilar med eluppvärmd framruta (=mycket tunna metallslingor) och där blir effekten densamma med GPS - mycket svag eller ingen signal om man har mottagaren på instrumentbrädan.

MVH
Mats E
 
maelo; sa:
Om det var X2000 du åkte på så beror detta på att fönstren är, enligt uppgift från SJ, belagda med ett mycket tunnt metallskikt av guld.
Har hört samma sak. Anledningen till detta ska vara att det reflekterar bort stora delar av solens värmestrålning...

/Patrik
 
Biljetterna då?

Så guldet är inte där för att motivera biljettpriserna, då?

Tåg har jag inte provat, men på flyget kan det fungera bra. Gäller bara att övertyga kabinpersonalen om att nej, det är ingen mobiltelefon, det är en GPS mottagare, som inte sänder ett skvatt avsiktligt, och mindre än en vanlig PC oavsiktligt.

Anders
 
Flyget alltså

Med andra ord - tag flyget !!

Jag flyger till Malmö på fredag!
Ska man sitta vid fönstret för bästa mottagning, eller spelar det ingen roll ?

/Peter
 
Sittplats

Var du sitter spelar ingen roll, men din GPS behöver fönsterplats. Dessutom ska den helst ligga lite fint där, så att den har bra utsikt genom fönstret.

Jag riggade upp plånboken på brickan, och placerade min GPS ovanpå denna konstruktion. Fungerade bra när man fick ha brickan nere. Sedan fick det bli en annan konstruktion, med utnyttjande av ryggstödet framför.

Att ta in GPSn i kabinen, så lite som några decimeter, blev betydligt sämre.

Du kan ju prova att kalibrera höjdmätaren med aktuell GPS höjd då, och se om du är några km under jord när du landar igen. Jag hade inte hittat den funktionen när jag flög senast, så min höjdmätare fastnade på 2000 meter ungefär. Det var det värde tryckkabinen gav.

Mottagningen blir lite förvirrad i ett plan, när man hållt samma riktning en längre tid, och sedan plötsligt svänger. Då har inte mottagaren synk på någon satellit som varit på fel sida innan, och tappar bort alla som var på rätt sida innan. Jag höll på några timmar mellan Madrid och Köpenhamn, så min GPS hann vänja sig vid vad den såg av himlen under tiden.

Anders
 
Re: Biljetterna då?

apersson850; sa:
...men på flyget kan det fungera bra. Gäller bara att övertyga kabinpersonalen om att nej, det är ingen mobiltelefon, det är en GPS mottagare, som inte sänder ett skvatt avsiktligt, och mindre än en vanlig PC oavsiktligt.
Brukar dom inte, åtminstone på SAS, säga att "radio transmitters AND RECEIVERS must be switched off"?

/Patrik
 
Advokaten kommer in från vänster

Jo, men en GPS är ju ingen radiomottagare. Det går ju inte att lyssna på den!

Nej, det är ett mätinstrument, heter det. Då blir det mycket bättre. Semantiken är viktig ibland.

Anders
 
Jomen, jag har upplevt samma sak på Tågkompaniets panoramavagnar. Jag trodde förstås att det skulle vara en baggis att få pejl på positionen men trots fönster både i vägg och tak så var det tji. Samma sak här alltså. Metallfilmsbelagda rutor för att hejda solinstårlning. Därenmot gick det alldeles utmärkt att från sovvagnskupens fönster hålla koll på kurs och hastighet. Delvis 164 km/h norr om Uppsala. Bra jobbat för ett långt nattåg!
Det ÄR viktigt att hålla sig nära (helst kloss intill) ett fönster men gör man det så funkar det bra på flyg också.
/Anders
 
Eluppvärmd ruta

Hej. Jag har en Ford Galaxy med eluppvärmd ruta samt en Garmin 12 sittandes där. Det funkar utan problem. Har tappat kontakten med satelliterna ca 4 gånger under 2,5 år.
 
Sj kan !

Gpsn på tåg är roligt men var man anmäler att tågen kör över hastighets gränsen.. Har för mig att dom körde runt 160Km\h på 150 räls... :))

Sen när vi ändå är inne på störningar och gps….
Hade med gpsn in på F-16 förut när man låg inne... de roliga var att den hade stora problem att fixa position..
Och noggrannhets visaren lekte för fullt allt från 20-200m sen när man gick en lite bit klaga den på svaga signaler och ville ha fri skit mot himlen fast den hade de..
Bör väll till läggas att jag befann mig inte långt ifrån den högsta punkten på hela F-16...

Hur lätt är de att störa en gps till att nästa inte fungera eller visa fel ?
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.