Kul cykelsträckor inre Roslagen?

Någon som kan tipsa om kul cykelsträckor på det inre av Roslagen, dvs omkring område Rimbo/Hallstavik. Utgångspunkt t ex Edsbro osv däromkring.
Mvh ebh
 
Ingen aning

Varför inte bara dra ut och utforska? Ta med dig karta och kompass och markera din färdväg (eller använd GPS) så kan du återvända till roliga sträckor senare.

Sedan är väl roslagsleden bra cykling?

/Mattias
 
Har påven en rolig hatt?

Hej ebh,
vet ju inte var du bor och så, men själv bor jag i STHLM och brukar cykla i området runt Rimbo. Om du håller dig utanför huvudlederna (du vet de där vägarna som har egna nummer) har du kanoncykling överallt. Små, kurviga asfalterade vägar med lite trafik, kalas!
Är det blåsigt, håll dig på lite skogigare vägar, är det sol och lite vind, ut på öppen mark!

Ett förslag (om du bor i STHLM):
Ta cykeln på pendeltåget till Märsta (gratis om du har SL-kort). Från Märsta, kör norrut mot Odensala, därifrån norrut mot Knivsta. I knivsta tar du av vid Ar norrut mot Lagga. Kör sedan antingen vidare mot Uppsala, Danmark, Funbo, Lagga igen, eller vik av direkt åt sydost ner mot Östuna, Åsby, Vasa, Skepptuna, Torsholma, Ekskogen, Vada och sedan (beroende på vind, hur benen känns etc) antingen ner till Stockholm via Ullna, Arninge, Viggbyholm och Djursholm eller dra tillbaka mot Upplands Väsby och pendeln.

En underbar sträcka med massor av vackra vyer och spännade historia. Du åker förbi gamla kungagravar från Vendeltid, stenrösen, runstenar, you name it! Större deln av turen går längs den gamla Långhundraleden som förband Asarnas Uppsala med Trälhavet (Östersjön). Därav namnen på platserna du passerar.

En liten brasklapp bara: Det är ont om ställen att fylla på med energi i den här trakten. Så fyll upp vattenflaskan, ta med några bullar och lite godis så håller du distansen.

Roll on!

/ Gunnar
 
Roslagen

Hej

Det finns en bok som heter "Cykla i Uppland", med en massa olika turförslag. Oftast på mindre vägar, blandat mellan grus och asfalt. Bla finns det den nämnda vägarna runt Lagga, Knivsta med. Även finns det turförslag i Norrtälje trakten.

mvh
J-O
 
Re: Ingen aning

mlindstrom; sa:
Sedan är väl roslagsleden bra cykling?

/Mattias

Javisst, om man har skogscykel. I alla fall sträckorna Karby Gård-Angarn och Brottby-Domarudden.
Resten har jag inte provat, och jag vill nog inte rekommendera någon att braka fram på cykel bland fågelskådarna vid Angarnssjöäangarna.
http://www.osteraker.se/roslagsleden/roslagsleden.html


Om man vill köra på asfalt kan man titta på den här banan t.ex. :
http://www.fredrikshofcykel.nu/docs/motion/varalopp/varalopp.htm#roslagsvaren

Annars kan jag bara hålla med dem som skrivit här ovanför. I området kring Rimbo är det svårt att hitta DÅLIGA cykelvägar.
Kör t.ex. Rimbo-Kårsta K:a-Frösunda-Orkesta-Markim-Lunda-Närtuna-Gottröra-Rimbo. Om du inte gillar väg 77 kanske du kan hitta någon bra väg norr om den.
 
Nu har jag hittat Edsbro på kartan

ebh; sa:
Någon som kan tipsa om kul cykelsträckor på det inre av Roslagen, dvs omkring område Rimbo/Hallstavik. Utgångspunkt t ex Edsbro osv däromkring.
Mvh ebh

Just där ser det ut att vara lite ont om bra vägar. Du får nog söka dig söderut.

...eller ta en titt på det här, jag har inte hittat någon beskrivning av banan tyvärr, och datum som anges är för 2002 när jag skriver det här:
http://www.svenskcykling.nu/ckn/roslagsrundan.html
 
Långloppsdags

På lördag kan du åka 20 eller 30 mil. Start från Täby 08:00 respektive 07:00. Båda sträckorna passerar Rimbo och Edsbro och vidare upp till Hallstavik där 20 milaren går mot Uppsala och 30 milaren mot Hallstavi - Grums - Uppsala. Målgång i Täby på eftermiddagen. För mer info se http://www.fredrikshofscykel.nu fliken randonneurlopp.
Välkomna Mika Alén
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bergofil kul väginformation/Sverige Långcykling 1
mördarsnigel kul Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.