Krångel med quickdraws

Tjenare,
Tre av mina quickdraws grindar har börjat krångla. När jag gör ett klipp händer det att grinden inte stänger ibland, det är bara dem böjda grindarna som man klipper repet med som gör detta. Jag tror att det antingen kommit in smuts eller damm i dem, eller att fjädern är kass. Jag undrar om nån annan haft samma problem samt om det finns nån speciell smörjningsolja som inte skadar rep å slingor som bör användas? Dom är ganska nya (använda kanske 10ggr) och av märket austrialpine.

Tack
 
Jag har en del QD med Austialpinekarbiner (Northstar). De har funkat bra i några år - dvs mer än 100 ggr.
Har för mig att det finns smörjmedel Metolius som kanske främst är för kammar, men som rimligen inte är dåligt för rep och slingor.

Jag tror risken allmänt är liten för att du ska förstöra repet - du vill ändå torka av allt överflödigt smörjmedel, och en nackdel med smörjmedlet är ju också att de samlar skräp. (Vet inte om teflonspray kan vara ett bra alternativ. Det är i alla fall torrt och bör ju knappast skada repet.)
 
Använd ett icke oljebaserat teflonsmörjmedel så är det ingen fara för repet.
Smörja ladrig med oljebaserade medel, kontrollera att teflonmedlet inte innehåller olja.
Både Metolius och Camp har egna smörjmedel som man kan köpa.

Man kan också använda lite trycklyft för att rengöra grindens infästning.

Lägg aldrig karbiner på marken så minskar du risken för att få in skit i dom :)
 
Smörjmedel finns på varje bensinmack.

Jag struntar i det där med teflonbaserat smörjmedel och kör med vanligt CRC 5-56 eller WD40 eller whatever. Det funkar bra.

Ofta sägs det att man måste använda teflonbaserat för att annars får man bara in mer smuts och det kärvar än värre. Jag har ännu inte märkt det, så det måste bara gälla om man klättrar mer än 200 dagar per år.

Per, även wiregate kan kärva och behöva smörjas. En kamrat köpte några wiregate från WC som behövdes smörjas redan första året.
 
mmm, jag har i och för sig aldrig själv varit med om att wiregates krånglar. Äger själv trådgrindar från Camp, Fixe, Black Diamond, WC, Dmm och Kong. Har alla funkat utan problem
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverre_klättrare Använt quickdraws fel Sportklättring 6
Lindo 2 Quickdraws hittade på Ekoberget Sportklättring 0
figgegbg Ankare med QuickDraws Sportklättring 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.