kramp i fingrarna

Hejsan,
Jag är ganska ny på klättring och undrar om det är vanligt med kramp (låsningar) i fingrarna ?

Jag började och klättra i juni i år och har kört ganska hårt sen dess. Nu på sista tiden, kanske en månad tillbaka, så får jag kramp i fingrarna några dagar efter klättring. Jag vet inte ännu om detta försvinner med vanlig vila, eftersom det knappt hinner bli bättre innan nästa pass.
Detta har jag bara på morgonen när man vaknat! Efter lite finger-stretch så går det över och är bra hela dagen till nästa morgon :(

Går detta att motverka på något sett; Ska man stretcha ut fingrarna ordentligt efteråt, eller hur gör man...
Man kanske ska ta o vila ut ett tag för att se om det går över !?

Tacksam för tips.
 
När jag är lite otränad och inte stretchat ut vadmusklerna efter ett träningspass, kan det hända att jag vaknar under natten med kramp i vaden.
Prova att stretcha ordentligt efter träningen. Och ju mer vältränad du blir desto mindre problem kommer du nog att ha av detta i framtiden.

Lycka till!
 
Bara det är kramp så är det nog stretch som är lösningen. Du kan säkert göra en del lätta övningar för att transportera bort slaggprodukter ur underarmarna (där musklerna sitter).
Se upp med domningar på morgonen, det kan vara karpaltunnlarna.
 
Ta det lugnt..

Krampen beror antagligen på ren överansträngning av musklerna, skulle tro att du helt enkelt kör för hårt iochmed att du är nybörjare.

mitt tips är:
Värm upp ordentligt, ta det lugnare under passet och stretcha efteråt så kommer du att slippa krampen.

ta det lugnt, bli stark snabbare!

Det blev ju lite Dr Phil över det här svaret, ganska självklara saker.. men det är ju inget mystiskt med klättring som skiljer från annan träning.
 
Är det alltså i fingrarna du blir stel? Ej underarmarna? Generellt sett är muskler snabbare att träna upp än senor och leder så troligen får du ta det lite lugnare tills senorna är ikapp. Det är lätt att skada fingrarna och det kan ta lång tid att läka ordentligt. Se till att värma upp fingrarna innan klättringspasset.
/Danne W
 
Det är fingrarna som blir stela och liksom låser sig. Stänger jag handen så känner man sig bara lite stel och öm, men när jag sedan ska öppna handen får man ta i mer än vanligt, det tar liksom stopp halvvägs...
Efter stoppet blir det som ett "fjong" upp i normal-läge istället för en mjuk rörelse hela vägen.

Nu har jag iallafall hållt mig borta från klättringen i cirka 7 dagar, och det börjar kännas bra! Har fortfarande lite problem, men det går åt rätt håll... Ska köra lite lugnare i fortsättningen :)
 
Hej, hoppas du har blivit bättre i fingrarna!?! Efter lite läsning under julhelgen kan jag bara konstatera att dina symptom stämmer klockrent överens med en inflammation i senskidan, troligen pga överansträngning.
 
Tack för ditt svar!
Var har du läst detta? Jag skulle gärna vilja läsa lite om detta.

Mvh / Rikard
 
Läste det i en läkarbok, vet rikigt vilken... men det borde stå om inflammationer i slemsäckar, senfästen och senskidor de flesta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
_iceman_ Nyp i fingrarna! Sportklättring 28
Ix Ont i fingrarna... Sportklättring 6

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.