Kraftigt nylontyg för förstärkning

Om jag skulle vilja förstärka t.ex. en scooter-overall på strategiska ställen, vad kan vara lämpligt att använda? Tanken är att skydda armbågar och knän mot nötning från vassa klippkanter typ grotta o.dyl. Vilket material kan vara bra - och var får jag i så fall tag på det?

Är det någon som har några bra tips blir jag glad!
[Ändrat av redtheed 2003-04-26 kl 00:17]
 
bävernylon är starkt och tllräckligt tunnt för att man skall kunna sy i det med en normal symaskin. Jag sydde en väska i bävernylon, funkar kanonbra.
/Pott
 
bäver!

finns bäver-nylonet kvar?
ser på barnen i skolan att det inte är många som har de gamla overallerna längre!

själv hade jag det till 6an eller så! =)
slet väl visserligen rätt friskt på den.....


var köper man det på löpmeter?????
det skulle kunna bli många shyssta prylar av det!

är det förresten någon som vet varför det heter bäver-nylon? var det företaget som sydde overallerna eller är bävrar slitstarka djur eller vad?
 
Det är klart detta underbara material finns kvar. Köpte själv på löpmeter ifjol från en vanlig välsorterad tygbutik.
 
Tack ska ni har för lite tips. Jag ska ta och kolla upp Cordura i morr'n.
Bävernylon tror jag är någon slags blandning mellan nylon och bomull, kanske inte heller är så dumt, men det var nog något i stil med Cordura jag var ute efter.

Sedan är det frågan om en normalrejäl symaskin fixar Cordura - kanske light-varianten?
 
Du kan ju antingen limma på tyget eller så går du till en skomakare och frågar om de kan göra det.
Om du ska sy (eller skomakaren) skulle jag i alla fall limma dit bitarna då det blir väldigt starkt men fråga den som ska sy vad den tror är bäst i det här fallet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
i4lean Söker kraftigt materal till en tältsäck Gör det själv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.