Kost, energiförbrukning och saltförlust.

Om man cyklar mellan 10 och 20 mil så gott som varje dag i 2 månaders tid (cykel"semester") och utgår från att man gör av med ca 400 kcal på 15 km, borde energiförbrukningen ligga på mellan 2700 och 5300 kcal, plus lite mindre än 2000 i grundomsättning, dvs totalt 4500 -7000 kcal.
Jag antar att vissa svårigheter med att fåi sig denna mängd i "riktig" mat kan uppstå - vad händer om man täcker en del av behovet med "skräpkalorier" -choklad, nötter, müsli, etc? Och om man äter för lite, ställer kroppen då in sig på svält på samma sätt som när en stillasittanxde person hårdbantar? Eller kommer energiåtgången på något sätt bli mindre för att kroppen ..sparar in, eller vad man ska säga?
- Protein. Jag skulle tro att man bör försöka få i sig mer protein än det vanliga 1 gram per kilo kroppsvikt. Genom vad för slags mat?
Slutligen: salt. Efter vad jag har hört så kan man så gott som falla död ner om man svettats kraftigt unde rlång tid och inte fått isig mer salt än normalt. Hur mycket salt rekommenderas då att t.ex blanda i dricksvattnet?

Mvh,
Evelyn.
 
Fett!

Har inte nån vidare klämm på sånt här men läste en intressant grejj i Arméns handbok Överlevnad.

Där stod det att vid långt monotont arbete (över en timma, gång, cykling, vedhuggning mm) så ställer kroppen om sig och plockar energi dirket från fettreserverna. Fettet är ju det mest energirika som man kan tänka sig.
Arméns H-bok i Ö-levnad skrev att det var väldigt vikigt att få i sig mycket fett vid sådana övningar. Man behövde dock lite kolhydrater för kroppen behövde lite kolhydrater för omvandlingen fett till energi.

Så de rekomenderade kött, choklad mm för att man skall få, för ändamålet, maximal energi. Hyffsat fettrik kost mao.

Vilket gjorde mig lite förvånad men man får väl tro på vad de säger.

Jävligt bra bok för övrig.

Stalle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vet DU? Livsmedel,energiförbrukning. Jag vet ej! Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.