kontaktlinser i extrem kyla

Halloj på er!

Jag har ej haft mina linser så länge och har en liten fundering över hur de reagerar i extrem kyla. Jag har haft dem i -20 ungerfär på vinterfjäll och Kili. Då gick det bra. Men det är ju inte så lätt att byta dem när man sover i bivack/tält och förhållandena är de värsta. Dvs när det går upp mot -30 > Använder ni linser ändå? Glasögon tycker jag är i vägen, främst om man behöver solglasögon + de immar igen.

Anledningen till att jag frågar är inför Aconcagua nu i Dec/jan. Min erfarenhet är att ju högre upp man kommer destu mindre bryr man sig om renlighet, vilket är ett krav för att kunna användra linserna. Att bara ta av sig vantarna kan innebära problem, vilket def. är ett krav för att få i dem. Dessutom hur reagerar linserna i extremkyla. Klarar de hur många minus som helst???

Någon med med trevlig/otrevliga erfarenheter av linser i kyla?

Tack
Malin
[Ändrat av Mal 2001-09-17 kl 10:25]
 
Hej Angelfire,

Jag frågade min optiker rätt ingående om denna fråga för något år sedan. Hans svar var att värmen från ögat förhindrar att de fryser fast. Jag har ju själv haft istappar hängande från näsan, så jag håller det inte för osannolikt att även linserna kan frysa. Kanske Lars Fält på arméns överlevnadscentrum vet något.

Hygienen på äventyr är, precis som du påpekar, sällan av den standard som passar för hanterande av linser. Skulle det bli en infektion har du ca 24 timmar att nå läkare för att inte riskera bli blind (enligt optikern). Detta var för mig ett betydligt mer övertygande argument än den eventuella risken att de fryser fast.
 
Borde inte sådana linser man har en månad och aldrig behöver ta ur kunna vara lämpliga ur hygiensynpunkt. Då slipper man allt blajande med i och urtagande, frusen linsvätska med mera. Kolla med optikern hur det funkar i kyla och rapportera här, tror vi är många som är intresserade. Dessa linser är lite dyrarre än vanliga månadslinser men det lär det ju vara värt vid tex en expedition som din även om man inte alltid har råd... De kräver dock en viss inkörning med täta optikerbesök så du bör nog inte vara för sent ute......men detta kan din optiker bättre så jag håller tyst nu...

/Andreas
 
Linser på vintern

Jag har alltid linser på vinterfjället pga att jag är ganska närsynt och att glasögon är ett aber på fjället!

Har alltid en linsbehållare i fickan på salopettbyxan och sover med linsbehållaren i sovsäcken! Och att byta linser i tältet har inte varit några problem för mig, det är ju ofta 10 grader varmare i tältet än utanför.

Men man skall se till att vara snabb, Fördelen med kylan är ju att bakterier inte direkt ligger och gror överallt! Så de bakterier som kan vara elaka kommer från en själv! Är man bara noga vid toalettbesök och tvättar fingrarna (med kontaktlinsvätska) så har det funkat bra för mig!

Glasögonen följer naturligtvis med och används om man blir förkyld snuvig osv.
 
Jag undrar...

På mina vinterturer har jag alltid linser... och det fungerar bra.

En kul detalj är, vid extrem kyla, att linsburken med innehåll kan frysa till is. Bara att stoppa isbiten i munnen och smälta fram linsen. Tilläggas skall att jag har hårda linser.

Jag undrar dock om linserna tar stryk på något sätt (livslängden, spänningar etceetera), samt hur mjuka linser reagerar på att "frysa inne".

Oj vad många fina minnen jag har med linserna i fält! Senast i Sarek i sommar då jag inför nattbestyret tappade den ena linsen vid "natattvätten"... Efter att ha letat en timme insåg jag det omöjliga i att återfinna linsen så jag gick och la mig... knäckt efter att ha förlorat en tusenlapp... än en gång (jag brukar tappa linser). Dagen efter gjorde jag ett nytt försök efter det att vi packat ihop tält och var klara för avmarch. Det regnade och blåste; min flickvänn som var med tyckte jag var tokig där jag låg på alla fyra, mitt ute på fjället med nyllet nedtryckt i mossan!Precis när jag återigen skulle ge upp hittade jag linsen där... täckt av barr men hel och fina!

GE ALDRIG UPP!

MVH
Jmlove
 
Ytterligare ett alternativ...

som kan rekomenderas är engångslinser. En 30 dagars laddning väger i princip ingenting och om en lins
"havererar" är det bara att ta en ny. Vidare behöver du inte släpa på vätska. En annan fördel är att de inte kräver någon tillvänjning samt att det är enkelt att hålla en god hygien. Nämnas skall dock att jag till vardags fortfarande använder "vanlig" månadslins men detta av rena kostnadsskäl. Jag har för mig att jag betalade runt 350-400 Kr för 30 par engångslinser senast.

Beträffande kyla har jag haft linser i många år och enda gången de har känts lite "stelafrusna" var för ett par år sedan vid Tännforsen när det var -29 C och VÄLDIGT fuktigt p g a vattenfallet. Men ett par skidglasögon löste även det problemet.

Lycka till!

/Peter
 
endagslinser

Endagslinser rekomenderar jag också. De tar ej så stor plats och man slipper som sagt vätska. Men samtidigt kom jag underfund med nu på min senaste tur att vätskan är ganska bra att ha för att rengöra händer för att sätta i linserna.

Jag funderade på det där med att linsvätskan fryser. Endagslinserna ligger också i små koppar som def. kommer frysa. Tina i munnen?? Ha, coolt. Undrar om det går på mjuka linser. Jag får väl ha de linser jag skall ha på mig dagen efter i sovsäcken...tillsammans med alla andra prylar man inte vill skall frysa.

Jag tror nog att det går vägen om jag tar på mig skidglasögonen på de högre höjderna där kylan blir extremare.

Jag skall ta en snack med min optiker och återkommer med info om mjuka linser i kyla.

Tack för hjälpen

Malle Balle :)
 
Alla gånger endagslinser!

Min "tälthygien" räcker nog tyvärr inte till annat än endagslinser. Mindre risk för infektioner och inget strul med borttappade linser.

Tyvärr har jag problem med torra ögon = linser som lätt fastnar vid hornhinnan då det är kallt (eller varmt). Brukar ha med fuktande ögondroppar, använder dessa även för att skölja loss en lins som fastnat (inte trevligt :().

Ofta blir mina ögon irriterade om jag är tvungen att använda linser många dagar i sträck, och trots solglasögon svider de efter en lång glaciärdag. Därför brukar det ingå en ögonsalva i första hjälpen (oftast Fucithalmic = fucidinsyra). Säkert inget att rekommendera om du har månads- eller långtidslinser, eftersom salvan kan försämra andningsförmågan hos linsen, men för mej fungerar det ok om ögonen blir inflammerade och linserna måste i.
 
...

jag har haft linser i -50 grader. kylan var inget större problem, men rena fingrar var det. det största problemet uppstår när (inte om, eftersom situationer som den här bjuder på misslyckanden) man kliar sig i ögat och linsen hoppar ur. då vill den gärna frysa. snabbt. då kan man se till att alltid ha en liten flaska linsvätska i en innerficka (frysen linsvätska flyter dåligt).

jag håller med om att glasögon är jobbiga. har de metallbågar så blir de dessutom farliga, om man inte tejpar dem, vilket gör dem om möjlig ännu fulare och jobbigare.

svårt val.

men ur sjukvårdssynpunkt så bär jag nästan alltid glasögon ute numer.
 
Dygnet runt linser!

Endagslinser tycker jag fungerar skapligt, men som någon nämnde tidigare, man måste ha dem i sovsäcken under natten och försöka sätta in linser i mörkret mitt i natten tycker åtminstone inte jag är någon höjdare.
Det senaste halvåret har jag istället använt dygnet runt linser och jag tycker de fungerar alldeles utmärkt. Jag har hitills använt dem på kortare vintertältturer i svenska fjällen, på Mount Blanc och under en tvåveckors vintertur på Grönland. Det har aldrig varit extremt kallt, men -30 har inte varit något problem.
 
Dygnet-runt-linser

För vissa verkar dygnet-runt-linser funka utmärkt. För mig går det inte alls, sover jag med linserna känns det som de torkat fast på ögonen. Detta verkar vara väldigt individuellt så testa i så fall i god tid, som sagt.

Läste en bok om den danska Everest-expeditionen -96 och en av deltagarna där hade linser på sig under toppbestigningen, utan problem.

/Martin L
 
Dygnet-runt-linser

Och för mig går det alldeles utmärkt för jag har tydligen riklig och ren tårvätska, så som sagt: Prova, det är det enda som gäller. -30 är det kallaste jag varit ute i och det har i alla fall gått bra. Att kunna ha dygnet-runt-linser en hel veckotur är mycket praktiskt.

Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.