Konstruktiv kritik eftersökes....

Hej!

Som glad amatör vad gäller fotografering så ser jag Utsidan som ett ypperligt forum för att skaffa mig mer kunskap, om samt tips kring, hur man tar bra bilder.

Som ett led i detta och med Davis Emerfeldt:s tidigare inlägg i ryggen (grattis till utmärkelsen i "Åka Skidor", har bilden som skrivbordsunderlägg....) så tänkte jag be att få en mer utförlig bedömning av följande bild.
cpic39e72b8e5a4e9.jpg



Själv ska det erkännas att jag är väldigt nöjd med bilden, men det skulle ändock vara intressant att få höra Era åsikter om den. Speciellt med tanke på bedömningen i fotoalbument. (även om man kanske ska ta den med en liten klackspark.....)

Tacksam för kommentarer

Mvh och önskan om en god fotosommar!

/Martin Åkerman
[Ändrat av Tigger 2001-04-30 kl 23:36]
 
Ormbunken

Hej!
Jag skulle nog beskurit bilden i ovankant ca 2 cm eftersom allt för mycket av skogen tar överhand på bilden.Annars tycker jag du har gjort rätt när du har tagit bilden i motljus, eftersom det framhäver ljuset i ormbunken. en trevlig bild.
 
Med beskärning av bilden i ovankant tappar bilden sin balans. Vad som är balans i en bild är en smaksak, men för mig brukar det oftast överrensstämma med gyllene snittet.

Jag vill istället beskära bilden en gnutta i underkant så det som sticker upp och stör det svarta försvinner. Om det görs tycker jag bilden är så bra den kan bli på detta motiv och med denna brännvid. För att "få bort" (störande) skog kan ett längre tele med kortare skärpedjup göra nytta.

Ett enkelt tips för att få bättre bilder är att begränsa bilden till så få delar som möjligt. Då blir det enklare att bygga upp bilden som man själv vill. I det här fallet går det att få intressantare bilder genom att gå närmare och fota något enstaka blad i det härliga ljuset.

Speciellt på webben gäller det att bilden är enkelt uppbyggd och inte förlorar på att vara liten. I det här fallet gissar jag att ormbunksbilden blir mycket bättre om man ser detaljerna i bladen.
 
Tyvärr så gör jag dig kanske besviken,men det är smällar man får ta.En helt ointressant bild på en grön,grön röra..den berättar inget som kan fängsla en betraktare någon längre stund..Gå närmare och leta detaljer i bladverket,använd ljuset och skuggorna och leta fram små intressanta bildutsnitt,dom finns där..och kanske hittar du någon av skogens små invånare bland grönskan..
mvh/gunte..
 
Tackar för åsikterna...

Och tar mer än gärna emot mer.

Inte för att försvara mig ;-), men precis det ni tar upp är sådant som jag reflekterat över själv och även rättat till lite med hjälp av passpartou (stavar man så) i den tavla jag gjort av motivet. Tog bort en del av det mörka nedanför och även en del av grönskan i toppen för att fokusera på ormbunksbladen.

Kan hålla med om att det på bilden blir en grön röra, men tro mig Gunte när jag påstår att den faktiskt blir helt ok i 50x70cm förstoring (cirka) med svart ram runt. De gröna nyanserna framträder väldigt fint då och i mitt tycke så kan det vara intressant med bilder som enbart kretsar kring en färg men i miljoner nyanser. Men smaken är som .... och givetvis tackar jag för din åsikt!

/Martin
 
Kritik

Hej!
Jag tror säkert att din bild blir bra som förstoring.
Kritik på bilder är bra, men man behöver inte såga totalt som Gunte gjorde,små invånare i skogen som han skrev var väl inte det bilden skulle handla om utan det var väl ormbunkar.Kör på och hitta din egen stil,
så lär man av misstagen.
 
Att bli mer eller mindre sågad tillhör bildkritiken,och det ger en extra energi att tänka till vid nästa tillfälle,nej bilden handlade inte om skogens små innevånare och jag skrev att KANSKE hittar du såna också,alltså en möjlighet att ta fler bilder på varierande motiv,förutom gröna blad-bilder..
Det är ju OK att fotografen är nöjd med sin bild och den pryder säkert sin plats men det betyder inte att han ska slå sig till ro med detta,han ska utveckla sin fotografering och ta ännu snyggare bilder,och tro mig,om tio är tycker han att denna bild är ganska trist för då har hans bildsyn utvecklats,om nu intresset fortfarande finns kvar.Man höjer kvalitetsnivån omedvetet med tiden och snart accepterar man inte en bild som har tekniska eller estetiska svagheter,med vissa undantag givetvis..
Och jag ska väl tillägga,jag har själv blivit sågad,på längden och tvären,och det har jag bara mått bra av.

mvh/gunte..
 
Hej Gunte!
Jag antar att du vill att jag kollar din bild.Mycket fin bild,jag undrar bara hur du har lyckats att få skärpedjup från dom stora bladen till vänster till dom små gröna bladen till höger.Vad jag ser så måste du ha använt ett macro objektiv, men skärpedjupet brukar inte bli så långt med ett macro oavsett vilken bländare man än använder.

MVH Inge.
 
Jovars!

Håller lite med Gunte att det behövs något i bilden som bryter upp den lummiga grönskan kanske för att på så sätt göra den ännu lummigare och grönare, man pratar som målare om kontrast färger (mot en blå himmel blir en maskros gulare) kanske något som sticker upp ur grönskan och bryter i färg eller form.
Men å andra sidan har en bild som är neutral ett värde om den sätts i ett sammanhang.
Den här bilden tycker jag på så sätt har rätt fina illustrativa kvaliteer om man beskär den lite.
svejs/
Anders Mohlin
 
Polfilter

Jag uppfattar bilden som om det finns mycket reflex och blänk och funderade på om ett polfilter skulle gjort att grönskan blivit lite mer mättad.
 
Kritik

Håller med om att ett polfilter hade hjälp bilden. Tycker också att det saknas något som griper tag i betraktaren. Tror att du hade vunnit på att gå närmare ormbunkarna och koncentrerat dig på att fånga dessa. Känns som att det är en bild som är tagen på ett vackert ställe men som inte lämpar sig som fotomotiv, menar att det är svårt att fånga alla vackra platser i en bra bild. Medans man i bland kan fånga en ful plats i en bra bild. Hoppas att du förstår vad jag menar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Swedhunk Kritik på fotoalbummet Fotomotiv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.