Konservburk

Hejsan.
Kanske en dum fråga, men ändå.
Är det bra eller dåligt att värma maten direkt i den konservburk den ligger i? Vissa burkar har ju något slags vitt plastaktigt material på insidan?
fälls det ut några skadliga ämnen?

Tack och hej.
 
Det kanske inte är nyttigt att värma direkt på burken, men i vattenbad är det inget problem. Hur som helst så har det ingen betydelse om man bara göra det under en kortare tid.
 
Jag tror inte det är nåt problem med moderna konservburkar, men det beror nog lite på hur man värmer. Vattenbad är väl det som rekommenderas.

Vid konserveringen så upphettas ju de slutna burkarna så att eventuella mikroorganismer dödas, och då borde ju burkarna knappast vara gjorda så att det är farligt att värma upp dem till den temperatur som används vid konserveringen. Men ställer man burken direkt i elden så blir temperaturen troligen högre och då kanske det inte är lika ofarligt.

Äldre burkar var ihoplödda med lod som innehöll rätt stora mängder bly, men så är det knappast med moderna burkar.
 
däremot kan även moderna burkar ha typ zink och annan skit i innerskiktet, och som sagt plast.

Värm i vattenbad, aldrig över öppen låga.
 
Skickade en fråga till Scan om det var farligt att värma mat i burken direkt över öppen låga.

Fick svar:
"Nej det ska fungera bra. Det är vanligt att man gör så uti i skogarna."

/Ulf
 
Gör ett hål i locket först,kan bli otrevligt annars.
Matkrig i den högre skolan.

Jag sprängde en gång min eld med hjälp av ett ägg. Tänkte jag skulle koka det genom att lägga på glöd, och var förutseende nog att slå av toppen på ägget för att det inte skulle sprängas. Det hjälpte inte.

Det var förvånansvärt bra drag i ett ägg, så en konservburksexplosion skulle jag inte vilja sitta nära.
 
Tack

Får tacka Ulf för sitt engagemang. Säger scan att det går så får jag väl lita på det. Man kan kanske stämma dem annars.
 
Mna ska iaf inte använda gamla kaffeburkar, dom kan fälla ut bly och det är väl lite onödigt :p

Knappast bly, men tenn. nästan all bleck/konservburksplåt utöver aluminium är förtennat och tenn har använts i samband med livsmedelsförvaring i hundratals år - det var förtenningen av insidan som gorde kopparkärl möjliga att koka mat i utan att samtidigt förgifta maten med den utlösta kopparen. På järnplåt så är tennets uppgift att fördröja rost i burkarna, även om det inte håller i evighet.

blyhaltiga beläggningar skulle aldrig att gå att få livsmedelsklassat för matförvaring.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklosia Konservburk som kokärl? Kök och brännare 19

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.