Kombinera 2 sovsäckar - vinterbruk

Hej-hopp i lingonskogen,

Jag har en marmot never summer long och en haglöfssäck (kommer inte ihåg modellen). Marmoten har en komforttemperatur (dam) på -9°C och -17°C för herrar. Haglöfssäcken har runt nollan för herrar.

Om jag skulle kombinera dessa två sovsäckar, i viken temperatur borde jag klara mig i? Vill helst inte frysa :) Jag upplever mig själv inte som frusen eller för varm, utan lagom. Jag har även ett ullfrotte-underställ från woolpower som jag brukar sova i.

// Alexander
 
Så här på rak arm skulle jag gissa på ungefär minus 25-30.
Detta förutsatt att du och sovsäckarna får plats i varandra utan att det blir för trångt!
Blir det för trångt kommer isoleringen inte att fungera effektivt och du vinner kanske bara någon enstaka grad.

Det enda sättet att veta på riktigt är att testa sig fram, sova i trädgården eller på balkongen så fort det börjar bli kallt. Det finns åtskilliga trådar om detta på Utsidan, kolla igenom dessa och få lite tips o trix.
 
Tjong i buljongen Alex00.

Min gissning är minst -25, framförallt om du ligger i ett woolpowerställ. Tänk på att den yttre säcken måste vara större än den inre, annars uteblir en del av effekten. Du kan också använda ett sovsäckslakan och ett sovsäcksöverdrag om du vill få ännu bättre värme.


Hej-hopp i lingonskogen,

Jag har en marmot never summer long och en haglöfssäck (kommer inte ihåg modellen). Marmoten har en komforttemperatur (dam) på -9°C och -17°C för herrar. Haglöfssäcken har runt nollan för herrar.

Om jag skulle kombinera dessa två sovsäckar, i viken temperatur borde jag klara mig i? Vill helst inte frysa :) Jag upplever mig själv inte som frusen eller för varm, utan lagom. Jag har även ett ullfrotte-underställ från woolpower som jag brukar sova i.

// Alexander
 
Det har här på forumet gjorts teoretiska beräkningar tidigare, som inte är extremt vetenskapliga, och kommit fram till ungefärligt nedanstående!

Naken klarar man bekvämt i cirkus 25° C.
Med detta kan man räkna ut antalet grader en sovsäck isolerar.
Genom att lägga ihop värdena för två sovsäckar, förutsätt att den ena inte blir ihoppressad av den andra, får man ut totala antalet grader säckarna bör kunna isolera tillsammans.
Man förlorar antagligen några grader, speciellt om dragkedjorna är på samma sida.

Baserat på den uträkningen för herr på dina sovsäckar får jag det till -40. Inte omöjligt, men testa (på en kontrollerad plats) vid tillfälle!
 
Det har här på forumet gjorts teoretiska beräkningar tidigare, som inte är extremt vetenskapliga, och kommit fram till ungefärligt nedanstående!

Naken klarar man bekvämt i cirkus 25° C.
Med detta kan man räkna ut antalet grader en sovsäck isolerar.
Genom att lägga ihop värdena för två sovsäckar, förutsätt att den ena inte blir ihoppressad av den andra, får man ut totala antalet grader säckarna bör kunna isolera tillsammans.
Man förlorar antagligen några grader, speciellt om dragkedjorna är på samma sida.

Baserat på den uträkningen för herr på dina sovsäckar får jag det till -40. Inte omöjligt, men testa (på en kontrollerad plats) vid tillfälle!

Sovsäckar som anges ha en komforttemperatur på -40 har oftast ett loft upp mot 25cm.
Exempelvis: Marmot CWM, Westernmountaineering Bison

Det är ganska enkelt att mäta om sovsäckskombinationen kommer i närheten av det eller inte.
 
En metod att behålla loft om dom komprimeras om man har dom som inner och yttersäck är
att köra den tunnaste som täcke.
Blir ju lite känsligare om man vänder sig och det ramlar av men man vaknar ju om det saknas -20 grader i komfort helt plötsligt!
 
Stora sovsäckar

En metod att behålla loft om dom komprimeras om man har dom som inner och yttersäck är
att köra den tunnaste som täcke.
Blir ju lite känsligare om man vänder sig och det ramlar av men man vaknar ju om det saknas -20 grader i komfort helt plötsligt!

Tips på stora sovsäckar som yttersäckar? En vanlig säck är inge gjord för det och sedan är det fler än jag som har kropp med plusmarginal.
 
Amerikanska märken som exempelvis WesternMountaineering har ofta extra stora sovsäckar i lägre temperatur intervall. Vill man så kan man alltid måttbeställa från tillverkare som Roberts.pl eller Cumulus också från Polen.

Marmot har en eller två sovsäckar i Trestles serien i extra stora storlekar, brukar det vara rätt tunt med just syntetsovsäckar. Hos norska Isbjörn kan man eller har i alla fall kunnat måttbeställa syntetsovsäckar.
 
Www.snugpak.com finns ju en del.

Deras sortiment finns i civil och military , många säckar finns i samma variant inom båda kategorierna men man slipper slagga i en pippirosa eller pippblå om man väljer military.

Förutom diverse storlekar finns expansionspaneler som man kan bredda på sovsäcken med så ploga igenom deras sajt
 
Senast ändrad:
Vad man vinner i loft får man alltid betala i vikt, vill man sen ha två sovsäckar i varandra så måste de passa ihop annars förlorar man i loft men inte vikt.
Så att addera två säckars väreisolationsförmåga med varandra rakt av brukar enbart höra till de praktiska undantagen.
Men visst kan det fungera som i militära sovsäckskombinationer eller i gamla fina Caravan Carry Combo.
Separata vår/höst och vintersäckar brukar bli både lättast och varmast.
Men behöver man inte bära utan kör ut till basläger är det en framkomlig väg.
go tur
 
Om man gluttar på snuggpaks Antarktica RE http://www.snugpak.com/military/military-sleeping-bags/antarctica-re
Köper två en normallång och en förlängd.
Samt till förlängda yttersäcken en expansionspanel , då tappar man inte loft och lär kunna slagga till sådär -100.

Hehe , nu finns dessa varianter och expansionspaneler till även andra säckar hos Snugpak - gick jag ju på det värsta bara som exempel!

Där kan man plocka ihop ett avancerat byggbart sovsäcksystem som sträcker sig från +10 till -100...

Är ni ute mycket så är det dock ofta bättre och köpa på er sovsäckar som ensamma pallar era aktiviteter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.