Kombination telis och

Hej,

kollade idag in ett par Völkl från förra året, Unlimited AC3, till nedsatt pris, med en monterad alpin binding, Marker Motion. Man kan byta bindning med ett enkelt handgrepp till en telisbinding som fästs på en platta av något slag, verkar väldigt smidigt. Var egentligen ute efter ett par nya telisar men då jag såg dom här kändes det som en schysst variant att kunna åka "vanligt" ibland när andan faller på. Jag är generellt skeptisk till såna här kombinationslösninger: kompromisser som göra att vare sig det ena eller det andra blir särskilt lyckat. Hur är det i detta fallet? Hur är skidans egenskaper i de bägge fallen? undrar man. Nån som har erfarenhet av detta?

/Måns
 
Det är nog en Crossplate som är monmterad på dom skidorna.
Det var länge sen jag hörde något om dom, men vad jag har förstått var det en del problem med hållfastheten.
 
Jonas P; sa:
Det är nog en Crossplate som är monmterad på dom skidorna.
Det var länge sen jag hörde något om dom, men vad jag har förstått var det en del problem med hållfastheten.

Nix, det är inte en Crossplate. Den har jag också hört dåliga saker om, bland annat för att den monteras så att den ändrar skidans styvhet. Det här handlar istället om en platta för Marker Motion-systemet i vilken man kan skruva fast valfri bindning. Det sitter alltså två skenor på skidan från början, och plattan träs på så att den kan röra sig och inte ändrar skidans styvhet.

Jag har en bekant som åker AC3 med den där plattan och telisbindningar och tycks vara mycket nöjd. Själv skulle jag ha valt samma kombination om jag inte redan hade haft ett par alldeles utmärkta Rossignol B2, som för övrigt verkar vara ganska lika AC3.
 
Ok, efter det jag läst här och på andra platser så verkar ju Völkl/Markers system med att byta bindning funka rätt bra. Har dock två undringar:
1) hur upplever man skidan med de två olika bindningarna på? jag menar att svängen blir ju väldigt olika (olika mycket tryck, på olika ställen på skidan ...). Om man gillar skidans egenskaper med den ena bindningen kanske man inte helt solklart gör det med den andra?
2) detta med att plattan/rälsen bygger en del, borde man kanske kika på en telisbindning som i sig inte är så hög (alltså snarare en Chilli än en R8) ? Eller hur upplever man det att hamna ca 1,5 cm högre än normalt?

/Måns
 
Völkl gör normalt sätt bra skidor. AC skidan har jag bara hört gott om. En allroundskida. Du skall köpa en extra platta där telemarkbindningen placeras på rätt plats för telemarksåkning (skidbutiken vet). Plattan sätt sedan på samma plats hela tiden. Plattor finns tex på Raskens i duved.
Jag funderar på samma lösning själv men Tyvärr verkar Völkl vara på väg ifrån plattlösningen. Jag vill ha en bredare skida än AC3.
Tävlingsåkare har normalt extra höga plattor. Jag tycker du skall köpa paket med plattor och testa båda varianterna. Att köpa extra plattor efteråt är dyrt.
har du ingen bra skida innan och får ett bra pris skall du slå till.
Det enda jag skulle överväga är att köpa en bindning med utlösningsfunktion.
mvh
Harald
 
Har idag i pist provåkt AC3 med både en 7tm Tour telisbindning och en Marker alpinbindning. Bytte i backen mellan de två bindningarna och hade två par pjäxor med mig.
Efter att ha åkt på tvåmeters telistandpetare och låga läderpjäxor i över 10 år så kändes det lite konstigt att ha sån kontroll på prylarna plötsligt. Efter ett par åk kan jag konstatera att det funkar alldeles utmärkt och min åkning kommer alldeles säkert utvecklas av detta.

Att köra alpint med dessa lagg behöver nog inte recenseras, dom är skitsköna helt enkelt, i pist.

Att byta mellan de två systemen tog kanske 5-6 minuter med en vanlig skruvmejsel till hjälp och funkar således alldeles utmärkt. Känns inte på något sätt som en kompromisslösning som man annars skulle kunna tro.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flanell f.d slalomskidor till telis, funkar det? behöver råd Telemark 9
wistrom Tur på telis Telemark 3
Jönsson72 Bra toppturer med tält och telis i Norge? Telemark 0
ski_extreme Rekomendera telis skidor Telemark 9
kmslule Telis-skidor för pist? Telemark 8
John_T Blizzard Sigma Titan som Telis? Telemark 0
Telis på Black Diamond Havoc Telemark 2
kasper99 alltrax 74 som telis? Telemark 3
perrah K2 Xplorer som mestadels pist-telis Telemark 1
nils73 Hur reparera hålen i telis pjäxan Telemark 3
svamp stabilaste twintipsen för telis... Telemark 5
sjö_örret 10.EX för Telis! Telemark 4
stelow Någon som vet något om Salomons Telis-skidor Telemark 1
petter2002 Telis-test i Stöten? Telemark 0
silanna Telis på Norra Sytertoppen? Telemark 3
stol Telis i DJUP lössnö ? Telemark 6
Hellraider Telis på slalomskidor!? Telemark 5
olaka Elan Stinger som slalomskida? Komb. telis/slalombind.? Telemark 1
Elmfeldt 4 NYA telis bindningar Telemark 1
docenten Telis i Sydamerika Telemark 1
jaketoad Telis stavar... Telemark 11
stol Rossignol Viper C eller X och telis Telemark 0
stol Monte Cristo telis Telemark 1
Noel Telis skidor Telemark 9
rasmuso Telis på Pilot10 Telemark 6
jaketoad Trix på telis Telemark 7
mafr Telis i Kittelfjäll nu ! Telemark 2
anderslindell Har U.C.P.A nybörjarkuser för telis Telemark 5
Herman Fogelberg telis träffar över kvarken Telemark 1
Herman Fogelberg Tankar kring telis Telemark 6
Hur formar men innerskon i telis-pjäxor? Telemark 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.