Kobåsen - Hemavan

Skulle vara glad om någon ville dela med sig lite av eventuella erfarenheter om kobåsen i Hemavan. Det har varit mycket skriverier i Åka Skidor osv, så man blir ju lite nyfiken. Allt är av intresse - terräng, bra åk, varningar osv. Sticker till Hemavan över påsk, så det är bråttom!

mvh

Erik
 
Kobåsen

Det finns en 10 km. uppkörd slinga som startar vid
Centrumliften. Men skall du längre in är det väl
bäst att fråga personalen där. Med tanke på ev.
lavinrisk. Det lär visst vara ganska brant därinne.

Go tur. häls.Erik.
 
Reka noga.

Har åkt rätt mkt i det här området. Både ner i själva kobåset o på andra sidan ner mot kungsleden. Eftersom det va ner i själva kobåset-dalen du frågade efter skriver jag lite av mina erfarenheter av den. Hela området har gott om klippor o elände. I huvudsak på den västra sidan av dalen. Eftersom amn inte ser slutet av sluttningen då amn står uppe på bergs-ryggen så är det en mkt god ide att reka nerifrån ordentligt. Annars kan man komma i ytterst obehagliga situationer. Det här är speciellt viktigt om man åker på västra ryggen i lite längre in i dalen. I mellansektionen eller vad man ska kalla det. Här finns rännor o passager ner som är mkt roliga att åka. Men dom kan va kniviga att komma rätt ner i om man ej vet vars dom är. Är det dåligt med snö kan det rentav va isfall på vissa ställen. Inte roligt. Längst in i dalen kan man åka ner från sadeln mellan södra syter o toppen mot tärnaglaciären. Den sluttningen har lite mindre lutning. På ost sidan finns det en STOOR bowl som brukar samla fint med lössnö. Den ser man bra då man gått upp på dom första knölarna från liften. Osså finns det en snor brant snor smal ränna för den som vill ta ihjäl sej. Va där förra påsken då Åka skidor fotade där. Den som åkte den ränna va inte pjåkig. Ja det där va lite av det jag har att säga. Är det nåt mer är det bara att mejla eller fråga. Är ingen expert men har åkt här rätt mkt som sagt.

Keep on Ripping! / Henke
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.