Klimatet, vädret, hösten, och östersjön

På tyska tidningen KSTA står att östersjön just nu ar sex grader varmare än vanligt efter århundradenas sommar (värmsta sen minst 1860) ( http://www.ksta.de/artikel.jsp?id=1030435669655 ) och anmärker att mycket kräftiga höststormar kommer att bli resultatet.

Vad betyder vattentemperatur verkligen - stormar ochså på fjällen, blir vädret mer kontinentalt eller mer maritimt? Kan man 'läsa' höstvädret i östersjön?

Finns det 'normala' tendenser hur hösten blir om sommaren var extrem varm? Är höstglöden tidigare eller försenat, vattensituation, glaciär? Blir det mer eller mindre snö, tidigare eller senare?

(Jag kommer att lära det mig själva under septemberveckorna, men jag undrar naturligt nog just nu.)

Vädrets gudar vare med mig :) Lukas
 
laurentiusweg; sa:
På tyska tidningen KSTA står att östersjön just nu ar sex grader varmare än vanligt efter århundradenas sommar (värmsta sen minst 1860) ( http://www.ksta.de/artikel.jsp?id=1030435669655 ) och anmärker att mycket kräftiga höststormar kommer att bli resultatet.

Vad betyder vattentemperatur verkligen - stormar ochså på fjällen, blir vädret mer kontinentalt eller mer maritimt? Kan man 'läsa' höstvädret i östersjön?

Finns det 'normala' tendenser hur hösten blir om sommaren var extrem varm? Är höstglöden tidigare eller försenat, vattensituation, glaciär? Blir det mer eller mindre snö, tidigare eller senare?

(Jag kommer att lära det mig själva under septemberveckorna, men jag undrar naturligt nog just nu.)

Vädrets gudar vare med mig :) Lukas


Höstfärgerna blir säkert annorlunda eftersom björkarna redan
nu (genom torka?) är tämligen gula.

Vissa varmar somrar, som t ex 1963, har följts av höststormar.
Minns däremot inget liknande 1997, då istället september fick
ta hand om de skyfall som normalt ska komma i augusti.
1999 var också en fin sommar, även om augusti var
mer normal, och följdes av en kanonfin september.

Det verkar variera en del med höststormarna!. Sen tror jag
det snarare är Atlanten väster om Skandinavien, än Östersjön, som bestämmer
över fjällvädret

il C.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.