Klepper

Jag har en gammal klepper Aerius I liggande i garaget. Har haft den ihopmonterad någon gång per år bara för att testa och det har fungerat bra. Har också paddlat en kort tur med den så jag fick känna på hur den rör sig i sjön, i alla fall opackad. Lite läckage förekom.
Problemet är att den är gammal och sliten. Gummit i skrovet är lagat och slitet och behöver lagas mer. Tyget på ovansidan är stelt och vissa detaljer sitter lite löst. Tygkanten mot sittbrunnsargen är delvis trasig. Luftkanalerna på insidan är hela men har delvis lossat från skrovet, så de måste passas in innan jag blåser upp dem. Som den är idag går det alltså att paddla kortare dagsturer på skoj, om jag lägger på lite gummi på undersidan. Någon längre tur är det inte tal om.
Att köpa ny duk/skrov är ju möjligt och borde gå bra eftersom stommen är hel. Men det är ju ganska mycket pengar det handlar om.

Så min undran är om någon här har erfarenhet av Klepper och vet hur man kan mjuka upp tyget, laga gummit bra, samt lite annat för att få en klepper i bra skick igen.

Det är ju en charmig kajak, så det är synd att bara låta den ligga.

Måtten på skinnet har du ju redan. Av lastbilspressening, plast och fiberduk, kan man sy eller få sytt ett nytt skinn. En kamrat till mig gjorde ett själv och hans granne beställde ett i balticum. Båda sitter som korvskinn och har gett de skeletten ett helt nytt liv.

Du kan vaxa

skrov och däck kan impregneras. Men är duken så murken som jag tror är det ny duk som behövs. Kostnaden är ca 1000 euro i Tyskland för PVC och lite mera för orginalgummiduk.

Tipset om Baltikum var intressant vet du vad kostnaden blev SE Observer? Jag har en motsvarande Klepper Aerius K1 som läcker för mycket på vinden hemma.

Thure

Vad är ORCA?

Tackar för tipset. Så här står det om Klepper Aerius K!:

HULL for replacement for KLEPPER AERIUS CLASSIC 450 I BASIC

included: 2 x airsponsons, rudder fitting, carry handles

on request : keelstrips 4 x 6 cm, floorkeelstrip 25cm + 2 x 6 cm, lifeline with D-rings, pockets for paddles, pockets for PET bottles, pocket for hatchet \ axe, pocket for saper shovel, side pockets for accessories, rear loading hatch, front loading hatch, spraycover

hull is made of following materials :

bottom : six layers coated HYPALON produced by PENNEL&FLIPO

ORCA 866 (1500 g/m2) or ORCA DE4527 (1050 g/m2)

upperdeck : DIKLON 32 Marine made by DICKSON CONSTANT , water resistant, mold resistant, breathable acrylic tissue

Googlade Orca och fick träff på
Specification
Orca 828 Suitable for most Hypalon Tube applications.
Base Fabric: Polyester High Tenacity 1100 dtex - 990 deniers
Coating: Ext : Hypalon (Chlorosulfonated Polyethylene (CSM) / Neoprene (CR )) Int : Neoprene Sheet(CR)
Tensile Strength: >= 350 daN/5cm
Tear Resistance: >= 16 daN
Weight: 1300 +/- 100 g/m²

Men PVC-duk borde bli billigare. Nån som har tips om var man kan beställa hud i PVC?

Thure

Samma längd men olika modeller på Klepper?

Vet någon om det finns risk för att få fel modell när man beställer duk? Eller kan jag vara ganska säker på att så länge jag vet att min kajak är 4,50 lång, att då borde både classic och expeditionsmodellernas dukar fungera?

Finns många modeller

Vet någon om det finns risk för att få fel modell när man beställer duk? Eller kan jag vara ganska säker på att så länge jag vet att min kajak är 4,50 lång, att då borde både classic och expeditionsmodellernas dukar fungera?

Hur ser skelettet ut? Har du packluckor? Färg på huden?

Kanske finns modellnamnet nånstans på spant eller ribbor?

Thure

Den har grå botten och blå överdel. Inga packluckor eller linor. Jag har fått den av min farbror som hade kommit över den på nått sätt och därför vet jag inte hur gammal den är. Men tillräckligt för att ha torkat och spruckit på några stället, mest kring sittbrunnen.

När jag ser på Kleppers hemsida så verkar det vara en aerius I 450. Och eftersom 450 bara verkar finnas i antingen "vanlig" eller expedition, så borde det ju passa min antar jag eftersom den är 4,50 cm lång. Men eftersom jag inte vet åldern så kan det ju vara så att en gammal model inte passar dagens dukar/skrov. Eller är jag onödigt orolig? Klepper har väl inte ändrats så särskilt mycket de senaste decennierna att det borde vara ett problem.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg