Klättrng Spanien El chorro

Klättrng Spanien Montserat!

Tjenare fundrar på att dra ner i slutet av april, tips på användbara länkar, boende alternativ osv mottages tacksamt. :)

Daniel
 
Senast ändrad:
Montserrat var jag och frugan i för några år sedan och klättrade.

Det finns förare att köpa på plats i klostret.
klart värt att ta med sig är ett litet rack, gärna med några tricams som funkar bra i konlogmeratstenen.
Det går att bo i byn nedanför på lite olika småhotell, det finns en camping nedanför klostret.
Mataffärer finns i byn nedanför klostret (5min med bil 2 timmar att gå, vet ej om det går bussar, det går att lifta)
Det går att åka kommunalt till klostret, vilket elimenerar hyrbil om man håller sig inom en area.
Det går nån typ av bussar runt Montserrat, men dom har jag inte kolla på.
Om du har hyrbil, parkera den utanför klostret och knalla sista kilometern om ni ska upp vid kabinbanan.
60m rep är klart att föredra, vi körde med ett 70m vilket förenklade några firningar bla på Cavan Bernat.
Det är skiftande kvalitet på bultar och avstånd på bultar, gå inte på för hårda grejor om du inte SER hur det är bultat... Jag fick några riktiga kallduschar med 10-15 mellan några bultar och några 4-5leder som det bara var standen på... Intressant.
Har lite ruttet med tid nu, men dra ett mess så kan jag kolla vad förare heter och eventuellt skicka med några tips på leder (beroende på vilken grad du vill klättra såklart) samt kanske klura ut vad hotellen vi bodde på hette.

Jag tyckte det var häftig klättring, väldigt ovant med konglomeratstenen det tog några dagar att komma in i.
 
Ja, trådens titel och sen första inlägget är något förrvirrande... vart är det du vill? El Chorro eller Montserrat? Det är två helt olika ställen.

Lite bilder från El Chorro här: http://www.mikec.se/Climbing/01_ElChorro/
Lite bilder från Montserrat: http://www.mikec.se/Climbing/16_Montserrat/

El Chorro var nog fel ställe för mig som första klätterresa. Fanns inte så mycket spännande i de grader jag klättrade då. Har för mig att det är lite besvärligare där nu när de är lite hårda på folk som går längs tågspåret. Andra kan nog ge bättre tips om El Chorro.

Finns flera förare om Montserrat. Vi gjorde själva misstaget av att upptäcka Gorros området för sent. Föraren vi köpte hade ej Gorros i den, Gorros finns i en seperat. Vi blev bortregnade då vi upptäckte detta. Så köp endast Gorros föraren i klostret så kan ni uppleva det som är specielt för Montserrat. De leder vi hamnade på var kanske inte helt värda resan dit, men när ni ser Gorros så förstår ni att man måste bara klättra där. Sista bilden i ovanstående länk har Gorros området i bakgrunden. Vi åkte kommunalt hela vägen från flygplatsen. Tog en o en halv till två timmar, inga problem. Klättra inte i eller direkt efter regn då det är ganska poröst.
 
boende i el chorro

Fincan är fint, annars finns det ett vandrarhem i El Chorro, var iochförsig ganska stökigt när vi var där. Hyrde till slut ett rum ovanför tågstationen för nästan samma pengar. Bra mat och trevlig värdinna så det var toppen. Nu var det några år sedan så världen har säkert gått vidare..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.