Klättringskurs, vad rekommenderas?

Håller på med Geocaching och har då behovet utav att kunna fira mig ner för vissa sluttningar och i vissa fall t.o.m ner för en mindre klippa, inget avancerat, misstänker att dom flesta här på forumet bara klättrar ner utan säkring och problem, men i vissa fall så vill man kunna säkra sig då man självklart är till viss del lite höjdrädd :). Därför så undrar jag om det finns några lämpliga kurser i Sthlms området där dom har kurser för att kunna fira sig ner för brantare sluttningar. Det jag är ute efter är väl lite materialkunskap och hur man säkrar sig. Några tips på vart man kan vända sig? Har sökt en hel del på nätet men alla kurser handlar om hur man kommer upp, jag vill ner .
 
Grundkurs i klippklättring täcker det du behöver, men förstås en hel del till.
Det går säkert att ordna en anpassad kurs med bara "nedvägen" men om du tjänar något på det är en annan sak. Det skadar ju inte att lära sig för mycket.
 
Firningskurs

Det bör gå att boka firningskurser genom de flesta kursarrangörer med auktoriserade klättrings- eller firningsinstruktörer. Grundkurs klippklättring är inte nödvändig, men täcker även in det du behöver.
 
Grundkurs i klippklättring täcker det du behöver, men förstås en hel del till.
Det går säkert att ordna en anpassad kurs med bara "nedvägen" men om du tjänar något på det är en annan sak. Det skadar ju inte att lära sig för mycket.
Det skadar plånboken. Det är ganska onödigt att ägna en hel helg åt en grundkurs om det bara är firning man är intresserad av. Under firningskursen med klätterinstruktörer kan man kanske bli lite mer intresserad av klättring, då kan man fråga lite om det då.
 
Det skadar plånboken. Det är ganska onödigt att ägna en hel helg åt en grundkurs om det bara är firning man är intresserad av. Under firningskursen med klätterinstruktörer kan man kanske bli lite mer intresserad av klättring, då kan man fråga lite om det då.

Jag visste ärligt talat inte att någon erbjöd färdiga renodlade firningskurser. (Kollade lite snabbt på stockholms guidebyrå som inte marknadsför sådana)

Visst skadar det plånboken om det verkligen är dyrare, men det är inte säkert att en anpassad kurs blir billigare än grundkursen. På grundkursen brukar det väl normalt vara två elever/instruktör i två dagar. För firningen räcker det förstås med en dag, men om det inte finns någon annan elev att dela instruktörskostnaden med så blir det ju samma peng.

Så vad jag egentligen borde skrivit från början:
Om du bara är intresserad av firning (inklusive ankarbyggen etc givetvis) och inte hittar en instruktör som erbjuder färdiga kurser i specifikt det så kolla efter grundkurs i klippklättring. Det täcker bland annat det du behöver och är inte nödvändigtvis dyrare.
 
Jo det finns de som håller specifika kurser för firning geocaching, nu i helgen håller TeamXA kurs i sundsvall, kolla med dem kanske? de finns på facebook
 
Jag visste ärligt talat inte att någon erbjöd färdiga renodlade firningskurser. (Kollade lite snabbt på stockholms guidebyrå som inte marknadsför sådana)

Visst skadar det plånboken om det verkligen är dyrare, men det är inte säkert att en anpassad kurs blir billigare än grundkursen. På grundkursen brukar det väl normalt vara två elever/instruktör i två dagar. För firningen räcker det förstås med en dag, men om det inte finns någon annan elev att dela instruktörskostnaden med så blir det ju samma peng.
Det lilla jag sökt om firningskurser så räcker det typ med en eftermiddag till kväll efter jobbet. Det är betydligt mindre tidskrävande och förmodligen mindre kostsamt än en två dagars grundkurs. Om det räcker för ändåmålet kan jag dock inte svara på.
 
Titta på listan, välj en som är klippa eller sport http://bergsport.se/utbildning/hitta-instruktor-tranare/stockholms-lan/

Kom överens om en tid och ett pris. En kväll efter jobbet så här års när det är ljust till efter nio borde fungera utmärkt. Såg förresten att Stockholm har flera instruktörer som är behöriga efter "sportklättergraden", trots att en viss hemsida säger att det inte finns några sådana i Sverige...

Firning på grundkurs klättring görs på dynamiska rep, som läggs dubbelt runt ett träd, och en firar med hink. Hade jag sysslat med geocaching hade jag haft ett statiskt enkelrep, bundet runt ett träd, firat med en grigri och klättrat upp med en jumar. Lite annorlunda än precis det som händer på grundkursen. Plus att det är ganska tråkigt för övriga på grundkursen om du bara vill fira hela tiden.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.