Klättersäsong ?

Hej
Någon erfaren alpinklättrare som har god koll på klättersäsongen i alperna ?
Jag sitter med ”Snow, ice and mix förarna över Mont-Blanc” och funderar på lite alpina rutter i synnerhet couloir, snö eller is klättring. Jag har tänkt att börja höja nivån lite mer ifrån korta isfall och känner att Juni – September säsongen behöver utökas med ett antal fler tillfällen under året för att komma någon vart med klättringen.
Hur är övriga året ? När är det OK och när är mindre bra perioder att åka till Alperna och vilka områden rekommenderas för andra perioder ?

Om någon har något tips för isklättring utöver Norges is period så skulle jag vara glad för sådana tips också (ex. Islands klätter säsong ?)

/Patrik
 
Hej


Ska du klatra is och goulotter samt mixturer sa ska du gora det pa vintern i Chamonix. Jag kan inte forsta mig pa folk som harvar runt pa mixade turer och i goulotter pasommaren. Det ar bara massa folk och risk for stenslag.

Ev kan du aka sent pa hosten men manga goulotter kan vara torra da. Men det kan vara vart ett forsok. Men som sagt is och mix klattras pa vintern. Pa sommaren klattrar man med fordel pa den fina graniten.
 
Man kan ju hitta säkra is och mix linjer under hela året om man kan anpassa sig litegrann. Men som 90grader säger så är det betydligt mer människor i farten under sommaren och varmare väder gör att det blir lite si och så.....

Men att det alltid skulle vara mindre folk på de klassiska och populära lederna vintertid kan jag inte riktigt hålla med om, istället för stenslag så blir det isslag!

Dock, en intressant period för mixklättring brukar vara perioden mellan senhösten till tidig vinter, som erbjuder bättre väder, fortfarande ljus, lite snö med enklare anmarscher, kallare, etc... Dock så får man anpassa sig väldigt mycket beroende på hur förhållanden är....

Har du någon lista på linjer från böckerna du vill göra samt att delge oss?
 
Förmodar att senhöst till tidig vinter i Chamonix är slutet oktober till januari ?
Jo, listan är lång på intressanta linjer i området.
Här är ett axplock på de mest intressanta linjerna som lockar mig om & när min nivå tillåter

Aiguille du Midi – SW Couloir & Cunningham Couloir
Triangle du Tacul – Contamine-Grisolle
La tour Ronde – Gervasutti Couloir
La tour Ronde – Classic N face route
Les Courtes – NE face
Les Droites – E buttres of the E summit
Aiguille du Midi – Fredo spur
Aiguille du Chardonnet – SE Couloir
Aiguille dÁrgentiére – Classic N face
Mont Blanc du Tacul – Gabarrou-Albinoni
Aiguille Verte – Whymper Couloir
Aiguille de lÁmone – W Gully of the Aiguille de lÁmone
Grande Lui – Petit Couloir W (
Aiguille du Midi – Cosmiques icefall
Aiguille du Midi – Cosmiques Couloir
Grand Jorasses – Ordinary route

Tack för visat intresse att förmedla era kunskaper och erfarenheter !!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
chrtur Klättersäsong 2010 Alpin / Bigwall 38
chrtur Klättersäsong 2009 Alpin / Bigwall 43
chrtur Klättersäsong 2008 Alpin / Bigwall 109

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.