• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Klätterresa till Sormiou i Frankrike

Hej,

Vi är två tjejer från Göteborg som förra sommaren åkte med UCPA till Sormiou för en 5-dagars klätterkurs.
Resan var helt fantastisk i form av underbar miljö, otroligt vackra vyer och jättefin klättring.

Vi planerar att åka även i år och tycker det hade varit jättkul att få resesällskap av fler tjejer.

Vi reste förra året med Ryan air från sön-sön. Klätterkursen varade från mån-fred så de sista dagarna tillbringade vi i Marseille med mysiga restaurangbesök och kul shopping.

Sommarens utbud av kurser har ännu inte kommit ut på UCPA:s hemsida, men förra året åkte vi V. 22 och vi planerar att åka någon gång mellan V.22-24 i år, beroende på utbud och när alla kan.

Hör av er om ni tycker det hade varit kul att hänga på!
Malin och Anna

PS. För svar på email, klicka på mitt namn upp till vänster för att komma till min profil, välj sedan i menyn - skicka epost till....
 
Sormiou

Hej,

Ville bara passa på att lägga in lite extra reklam för detta fantastiska ställe! Har varit där tre år i rad nu och det blir säkert en vecka nästa år också. Som Malin säger är det verkligen superklättring och underbar natur. Lägger med några bilder som jag hoppas gör platsen rättvisa.

Bra om så många som möjligt åker dit, hörde sist jag var där att Sormiou ev. kommer att plockas bort från UCPA:s utbud på grund av bristande intresse. Det som dom trodde var anledningen är att centret är ganska enkelt, finns t.ex. väldigt begränsat med vatten och begränsad tillgång på el. Detta vägs dock med råge upp av den väldigt trevliga personalen, god mat, fin natur och jättebra klättring!


Hoppas vi ses i Sormiou sommaren 2011! Hälsa Yves om ni träffar honom =)

Om någon har några frågor så är det bara att höra av sig!

/Stefan
 

Bilagor

  • IMG_1127.jpg
    IMG_1127.jpg
    100.4 KB · Visningar: 1,375
  • IMG_1135.jpg
    IMG_1135.jpg
    91.8 KB · Visningar: 1,349
  • IMG_1151.jpg
    IMG_1151.jpg
    51.5 KB · Visningar: 1,344
fråga

Blev riktigt sugen på en veckas klippklättring. Helt rätt för att förbättra tekniken inför svårare toppar.

Hur är det med språket? Läste tyska en gång i tiden så franskan är lite bristfällig. Klarar man sig med engelska, en parlör och god vilja, eller bör man kunna franska på skolnivå?

Anders
 
Ja!!!

Deras sommarprogram kom för nån dag sen o jag satt o drömde mig bort igår. Jag är väldigt intresserad av att hänga med. Ska kolla upp lite med datum o ledighet så hör jag av mig. Kan nog tänka mig stanna nån extra dag där nere.
 
tjena.
nu är man inte tjej men hoppas på lite svar ändå.

jag trodde bara att ucpa hade alpin klättring.
ni verkar sjukt nöjda med resan och jag har varit med ucpa på vintern.
sjukt bra upplägg.
ni ska inte åka över påsken?

tänkte på svårighesgrad hur ser det ut med det?
 
v.18?

Jag och min klätterkompis har funderingar på att åka dit v.18 redan. Har också lite funderingar på svårighetsgrad och hur funkar det....nybörjare/'dom som kan lite'/experten. När jag åkte med dem på vintern tycker jag att man fått pusha sig själv rätt bra. Vore kul o höra mer av er som åkt förrut
 
Lite info

Hej,

Har varit ute och rest lite, därav sent svar.

När det gäller språket så kan jag själv inte den minsta franska och det har ändå fungerat bra. Förra året var jag den enda icke-franska personen där och jag hade ändå väldigt trevligt. Guiderna pratar engelska (Yves-bra, Laurent-ok - om det är samma som det varit dom senaste åren). När det gäller fransmännen så pratar dom flesta lite engelska medan vissa pratar mer. Jag har alltid lyckats hitta några att umgås med. Man kan ju dock känna sig lite utanför när det ibland övergår till franska =) När jag varit där under "semesterperioden" har det alltid varit fler svenskar där, det är ju alltid trevligt. Åker man tidigare/senare under året är nog risken ganska stor att det inte är så många där som föredrar engelska.

När det gäller svårighetsgrad så är dom väldigt bra på att anpassa svårighetsgraden till din nivå. Första dagen delar dom in i två grupper beroende på vilken nivå ni angett. Om det är några större fel fixas grupperna till under den dagen. Dom har alltid lyckats pressa mig att klara (våga klara) svårare och svårare leder under veckan. När det gäller ledklättring så är dom bra på att känna av vad du klarar och skickar inte upp dig på omöjliga väggar utan att varna först. Om man vill klättra svårare kan dom alltid sätta upp topprep (om jag minns rätt har Yves klättrat 8c och han klättrade 7a i sneakers när jag var där...)

Om ni har fler frågor så hör gärna av er.

Jag håller på att planera en resa till sommaren med några kompisar. Om någon vill hänga på så går det bra =) kommer bli slutet av juli/början av augusti.

Ha det bra!
/Stefan
 
Har åkt en massa skidor med UCPA genom åren och sneglar nu mot att klättra i Sormiou.

Är helt enkelt nybörjare (kanske provat ngn klippa ngn gång) och likaså är tjejen.

Semestern är ju i början av augusti så blir ju nån gång v.29-31.

Lite frågor (om ngn vänlig själ vill svara):

Franskan är obefintlig (min erfarenhet av UCPA är att engelska funkar) är det jätteminus?

Klättring+kondition = riktigt taskigt. Kommer jag gråta mig till sömns lr somna med ett leende?

Någon som provat att bila ner? Funkar det?

Någon annan som tänkt åka veckorna ovan?
 
Jag och kompisen kom iväg för en månad sen och hade det hur kul som helst! Att kunna franska är helt klart en fördel men det funkar ändå. Fransmännen är lite blyga i början men det blir bättre. Instruktörerna kan engelska.
Jag tror inte någon vår vecka var helt nybörjare - många hade klättrat lite för längesen. Personligen har jag väntat med att åka för att jag just vill känna att jag klarar av en vecka av hård fysisk aktivitet - vad man anser sig klara är högst personligt. Jag tror jag sträckte en muskel i låret typ andra dagen så en del anmarcher var minst sagt lite jobbiga.

Hade gärna åkt igen men men...får nog vänta lite
 
Någon som provat att bila ner? Funkar det?

Åker bil ner Falun-Sormiou helgen v 24 för att klättra v 25. Så vi får se hur det går.

En plats till är tagen, men någon mer får plats i Golfen. Intresserad? Skicka ett mail. (Obs, kommer fortsätta runt där nere ett par veckor till. Bilen går norrut slutet av v 27)

AV
 
Hej,

Vi är ett gäng som åker ner v30, 5 personer tror jag det blev tillslut.

Jag har varit där tre gånger tidigare och kan inte ett enda ord franska. Har inte varit något problem men man får vara lite framåt och ta kontakt. Sist jag var nere var jag den enda som inte var från Frankrike men hade hur kul som helst ändå.

Första gången jag var nere hade jag klättrat några månader och det gick väldigt bra. Under dom veckorna jag varit där har det varit relativt många med som varit relativt eller helt nya på klättring, som jag förstått det har de varit nöjda. Det är ett bra sätt att lära sig eftersom man hela tiden har med sig en väldigt duktig guide.

Om man är otränad kanske man dock ska ställa in sig på att ta någon halvdag/dag ledigt för att inte riskera att skada sig osv. Eller så prata med guiderna så sätter dom dig på teknik leder som i princip kräver noll styrka. Det har jag kört med, det bästa är att köra topprep och sätta ett par jogginskor på händerna, då är det omöjligt att använda armarna och du får väldigt bra teknikträning med fokus på att sätta fötterna rätt och balans =)
 
Sormiou

Hej!

Tänkte åka till Sormiou vecka 26 eller 27, eller båda. I så fall spenderar jag helgen däremellan i Marseille och tar en vecka klättring och en vecka havskajak.

Är det någon som tänkt åka någon av dessa? Är från Stockholm och vore kul med sällskap eller om det är någon som känner till området och vet vad det finns för mer kul att göra för den som känner att fem dagar blir alldeles för kort :)

Bör tillägga att jag är riktig nybörjare på klättring och aldrig provat havskajak!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zata78 Klätterresa till Peak District och Skottland Klätterkompis 3
Lindo Klätterresa till Teneriffa el. liknande Klätterkompis 5
chribba klätterresa i höst Klätterkompis 0
qvick klätterresa 17-30/4 Klätterkompis 11
klätterwalter Föräldraledig småbarnsförälder söks för klätterresa v. 28 Klätterkompis 1
Petri Niemelä två veckors klätterresa Klätterkompis 1
mariap klätterresa söderöver i påsk? Klätterkompis 0
hwandin klätterresa Klätterkompis 0
lukey Söker reppartner till Dolomiterna Klätterkompis 0
lukey samåka till Dolomiterna på SKF kurs ? Klätterkompis 0
filip.karlbom.3 Awesome sportklätterresa till Catalunya i sept?!? Klätterkompis 0
ToveLindstrm Klätterkompis till klätterlabbet Gbg Klätterkompis 0
jwilco Samåka till Sjukan Isfestival Klätterkompis 0
snehurka Nyflyttad till Malmö Klätterkompis 2
oskar.broden Klättra i Bohuslän till helgen? Klätterkompis 4
86Fredrik Partner till fortsättningskurs på kullaber Klätterkompis 0
Santera Klätterkompis till nybörjare på Klätterdomen Klätterkompis 1
Klippsmurfen Replagskamrat till sprickklätterkurs Klätterkompis 1
lenagirl Söker klätterkompis till Ledklättringskurs (rött kort) 18 eller 19 mars Stockholm Klätterkompis 0
Wilde Sau Letar fler klätterkamrater till K2 och/eller Karbin i Sthlm Klätterkompis 0
obie Klätterkompis, även till Syltraversen och Mont Blanc Klätterkompis 0
Petyak med barn till Tunabersgträff 10-11 september Klätterkompis 0
Housekeepah Klätterkompis till Verdon, Frankrike 19/6 (UCPA) sökes Klätterkompis 0
Gaylorden Bilplats till Nissedal 2:a - 6te Juni finnes Klätterkompis 1
Chatte Kompis till kurs i Alpin klättring, start mellan 22/4-26/5 Klätterkompis 1
Anders V Dela bil till Sormiou (France) v 25? Klätterkompis 0
ctve8n Klättrare i Strängnäs/Mariefred sökes 29/3 till några dagar framåt Klätterkompis 0
engberg klätterkompis till solna sökes Klätterkompis 0
Tigrisen kompis till lekfull och fokuserad klättring ! Klätterkompis 0
lonneberg Klätterkompis till solna Klätterkompis 0
Snoe Klätterkompis till Telefonplan/Uppsala? Klätterkompis 2
Eine Söker ett replag till Chamonix Klätterkompis 1
Sobril Chamonix till midsommar. Klätterkompis 1
vidarius Klätter kompis till Nissedal i Norge Klätterkompis 7
AngelicaLundberg Klätterkompis till Klättercentret Telefonplan Klätterkompis 3
sodan Klätterkompis på Klätterverket till nybörjare Klätterkompis 0
Anniken i helgen finns möjlighet att lifta från Växjö till Söderköping Klätterkompis 0
FR123 Repslagskamrat till Fortsättningskurs Klätterkompis 0
Elin K Nybörjare söker klätterkompis till Solna Klätterkompis 2
chrtur Indian Creek till våren? Klätterkompis 0
surfarn73 Replagskamrat till peru Klätterkompis 0
silenhag två-tre platser till Frankrike nu på fredag Klätterkompis 1
Tomas H Klätterkompis till Karbin Klätterkompis 0
dj_spetsnaz Resa till vintern Klätterkompis 0
Arfvid Gåseborg till helgen 5-6/8 Klätterkompis 0
GustavOh Sällskap till häggstaträffen? Klätterkompis 1
helene p Letar klätterkompisar till Vertikal i Stockholm Klätterkompis 3
cliff_hanger "budgetresa" i vår med plats för en till??? Klätterkompis 0
dj_spetsnaz Ska fler till Thailand? Klätterkompis 0
langby Söker person till säkringskurs på Klätterverket Klätterkompis 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.