Klätterlitteratur

Hej!

Sitter i vintermörkret och har läst min "Freedom of the hills" en gång till (nästan alla sidorna i alla fall). Undrar om någon kan rekommendera någon annan bra klippklättningsbok.

Har funderat på "climbing anchors" och "more climbing anchors" är de vettiga? Har inte förstått vad som skiljer dem åt. Innehåller "more chlimbing anchors" även innehållet från "climbing anchors".
Har också för mig att jag har hört att det ska vara allvarliga fel i någon/båda böckerna, är det någon som vet något om det??

/nils
[Ändrat av nils2 2003-01-03 kl 14:37]
 
Många bra böcker...

Det finns många bra böcker i ämnet klippklättring. Ett par personliga favoriter är Per Callebergs "Stora klippklätterboken" (tror jag den heter, det var ett tag sedan jag lånade ut min, och den försvann).

En annan på Engelska som jag gillar är "mountaincraft and leadership", och så förstås den gamla klassikern "the climbing handbook", eller den nyare "how to climb rock".

Fina bilder, bra innehåll och generella.

I fallet "climbing anchors" har jag inte hört något om felaktigheter? Vet Per C. månne något om detta? Är man specialintresserad av ankare och knopar tycker jag själv om "climbing knots".

Lycka till i klätterboksdjungeln.
 
John Long

är kul och underhållande att läsa men det är riktigt att åtminstone Climbing anchors innehåller en del felaktigheter. Såsom till exempel den klassiska twisten på 120 slingan som gör att karbinen sitter kvar om en punkt lossnar och som följer med systemet så att punkterna är jämviktade. Problemet är bara, och det är därför som man inte längre rekommenderar den, att om en punkt fallerar så chockbelastas den andra - vilket inte är önskvärt.
Så läs den gärna. Mycket matnyttigt står det och underhållande är allt han skrivit, men ha stora klippklätterboken som referenslitteratur bredvid dig i soffan.
 
climbing anchors

Climbing anchors ar definitivt hyfsad. More Climbing Anchors ar lite ensidig. Forfattaren presenterar en 'ny' knop och kor den genom hela boken. Efter de forsta fem sidorna sa lar man sig inget mer.

-P
 
Har du inte stora klippklätterboken, så ta och läs den.
Har nästan allt, och är på svenska, utan felaktigheter.
Rekomenderas av SKF.
 
Allen Fyffe

Ta och läs Allen Fyffes bok. Har glömt vad den heter, men den fins recenserad här på Utsidan. Mycket bättre än Callebergs. T.ex tar den upp hur man klipper en karbin, gå på glaciärer, mix och isklättring, hur vet man att man har lagom mycket säkringar osv.

Teckningarna är mycket bättre än i Callebergs bok.
 
Jag skulle varmt rekomendera Försvarets nya (2001) Soldatreglemente för firning och klättring (M-nr 7745-100101) men det verkar som om dom inte är så pigga på att sprida den. Tyvärr, för det är en helt strålande bok vad gäller säkerhet vid klättring, firning, kamraträdning mm.
Försvarets bokförråd: fbf@uhregm.mil.se

/Per
 
UtbR FirKla

Jag har nyligen hittat den har sajten och det har talats en massa om forsvarets 'klatterhandbok' (M7745-100101 UtbR FirKla).
Som foregaende talare sa sa finns den inte langre pa natet. Om det finns nan som laddade ner den innan de klippte av traden sa undrar jag om densamme kunde vara barmhartig o emaila en kopia.
Jag vet att tidigare inlagg har namnt att den inte ar lamplig som larobok. Jag har klattrat ett par ar och ar mest nyfiken om den innehaller nagra underfundiga klurigheter som jag annu inte har lart mig.


-P
 
En annan trevlig bok om klättring lite sådära på introduktionsvis är "climbing" tror jag den heter. Författaren heter iallafall Garth Hatting.

Inte like omfattande heltäckande texter som "Stora Klippklätterboken" men med riktigt bra bilder som inspiration.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Teliz Tips på bra klätterlitteratur Klättring allmänt 30

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.