Klätter utr MB

Hej!

Jag hade tänkt bestiga mont blanc i sommar, min
vandrings kunskaper är hög men tyvärr inte mina alpina.
Men jag har ändå bestämnt mig för att gå utan guide.
Eftersom mina alpina kunskaper är små skall gå en kurs i kebnekaise i sommar.
Det jag nu undrar är, Jag skall gå den lättaste leden upp, vilken alpin klätter utr måste jag köpa?
Har meindle island kängor, klarar man sig om man sätter på ett par ledade rem stegjärn typ k2 eller måste man köra plastik boots?(känns jobbigt att köpa om inte nödvändigt!) Isyxa, vilken modell?
Eftersom jag i vanliga fall alltid tältar undrar jag även om det är möjligt att genomföra!

Är oerhört tacksam för svar!
 
Vi lyckades iallafall

Hejsan

Kan säga att vi hade detta som mål för sommarens semester och det löste sej.
Vi har tidgare oxå mest vandrat i bergen och bara klättrat lite grann på klippa hemma runt borås.

Den utrustning du behöver går utan problem att hyra i Chamonix där vi utgick ifrån.
Stegjärn och ett par plasticboots är att tänka på fransmännen skrattar åt dej om du frågar om dom tycker att vanliga kängor funkar... Sen ä ju hjälm och en isyxa oxå sådant du behöver ha, man behöver inga extrema kunskaper om detta, det är lika mycket folk på Gouter leden sommartid som på Kungsleden, nä förresten det är betydligt mer på Gouter leden och alla utrustningar från en träkäpp och en läderluva till det absolut modernaste Goretexprylarna och svindyra isyxor .
Om det är bra väder går det att gå utan guide om man bara använder lite sunt förnuft. Vid dåliga väderförhållanden bör man vänta om man ska gå själv, men det finns alltid folk att fråga i butikerna och de flesta hjälper dej. En del fransmänn är ju som dom ä...

Om du vill veta mer, typ vilken karta vi använde och mer i detalj hör av dej så hjälper jag gärna till.

PS ordentliga solglasögon är definitivt att tänka på annars blir man TRÖTT i ögonen DS

Mvh Manne Björnsson
 
Guten

Tjenare Tomas!

Var skälv där i somras med fyra andra. Går utmärkt att ha läderkängor hadde skälv boreal Fuji, Ett måste är att du får på ett par stegjärn. Alpinyxa, gaiters,HJÄLM ett måste FAN TA ALLA IDIOTER SOM GÅR UTAN. Fick skälv en storsten på mitt söta huvud. Har inte kunnat skriva detta om jag inte haft hjälm, nu fick jag det sakt.Skysta kläder snöspade mm. Vi tältade på ca 3800m inga problem. Kan dock bli lite snopen när du/ ni kommer ner igen, inte säkert tältet står kvar öst-folket snor tydligen som F...N. Men det possitiva är att man kan köpa tillbaka det nere på parkerings-platsen. Jag planerade resan själv på några dagar 3st hadde aldrig satt sin fot högre än några hundra meter. Båtar bil tältning mat ja rubbet från Gotland till Mont Blanc TOPPEN och hem igen för 3000kr/pers då hadde vi en svindyr husbil Dit. soppan o båtarna blir billigare med vanlig bil. Har alla papper kartor telnr hemma. Hör gärna av dig så delar jag med mig av mina erfarenheter om denna resa.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.