• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Klättar Elbrus under preioden 31/8 - 15/9 ?

Hej!

Är det någon/några andra som ska/vill åka till Elbrus någon gång under perioden 31 augusti - 22 september?
Vi är två 28-åriga killar som tänkte bestiga Elbrus ifrån sydsidan under en 2-veckorsresa dit. Om någon annan har vägarna förbi, skulle man kunna samordna en del. :)
Svara helst innan den 8 juni, sedan blir det trångt med tid för att planera (boka flygbiljett och dylikt).

Skicka mejl till johan.mattila@bredband.net om det låter intressant!

/Johan Mattila
 
elbrus eller elbruz

tja

det ser ut som ni har en plan, men det skulle vara intresant att få ta del av lite mera om resan.
är det bara en klätter resa för bestiga berget eller kommer ni vara kvar i dahlen??

med lite mer information är det möjligt att man kan tänkas man följer med. glenn.

glenn.r@cliffhanger.com
 
Re: elbrus eller elbruz

Glenn R; sa:
tja

det ser ut som ni har en plan, men det skulle vara intresant att få ta del av lite mera om resan.
är det bara en klätter resa för bestiga berget eller kommer ni vara kvar i dahlen??

med lite mer information är det möjligt att man kan tänkas man följer med. glenn.

glenn.r@cliffhanger.com

Tanken är för närvarande en 2-veckorstur (14-16 dagar) så tidigt som möjligt i september. För resan dit finns några alternativ (Sthlm-Moskva-Min. Vody eller Sthlm-Istanbul-Min. Vody). Vilket alternativ man väljer beror nog på vad man tycker verkar intressantast och hur flygtiderna ser ut, priset skiljer sig säkert inte med mer än ett par hundralappar. Hur som helst måste man räkna med 2 dagars resa dit (och lika lång väg tillbaka). I Baksandalen har man således 10-12 hela dagar.

Gissningsvis åtgår det minst 7 dagar (inklusive acklimatisering) för att bestiga västra toppen. Hur snabbt man anpassar sig till höjden varierar naturligtvis, generalfelet många gör är att gå upp för snabbt. Jag har inte planerat att tugga Diamox.

Vad vi gör av eventuell överskottstid (max 3 dagar?) vet vi inte ännu, med de extra dagarna hamnar nog i slutet av vistelsen. Man är då bättre garderad om vädret mot all förmodan skulle vara för hårt för att nå toppen (och det är väl huvudmålet med resan?). Då återresan sker från Mineralnye Vody, bör extratiden spenderas i Baksandalen (kort tur till Ushbaregionen?). Det känns mindre tryggt att resa utanför dalen då Tjetjenien inte ligger SÅ långt borta.

Under tiden i dalen tänkte vi hyra hotellrum (beroende på pris, men senast jag var där var hotellrummen billiga) där överskottspackning och dylikt kan förvaras. Då ingen av oss pratar ryska bör man ta kontakt med någon form av guide i dalen (därmed inte sagt att man behöver ha guiden hängande efter sig alla dagarna). "Guiden" kan också ordna transport till/från flygplatsen.

Innan toppförsöket bör man försöka spendera så mycket tid som möjligt på höjder över 3 000 m. Vi planerar därför att ta med ett tält och köksutrusning. Någon enstaka natt i början och i slutet av vistelsen, men i huvudsak tältning (omkring 7 nätter?).

För att nå toppen tänkte vi inte ta linbanan upp. Ett förslag är att gå Terskol-Observatory-Ice Camp, där korsa glaciären till Priut-11 & Diesel hut (eventuella glaciärsprickor bör vara framsmälta så sent på året). Inför toppförsöket kan man försöka tälta så högt upp som möjligt, t ex vid övre kanten av lavaflödet under Pastukhova Rocks (ca 4 600 m). Campar man PÅ Pastukhova Rocks får man en Hård natt...

Då det är isigt ovanför 4 600 m (särskilt nattetid) är stegjärn ett måste, jag & Håkan planerar dessutom att ta med oss var sin isyxa. Branten upp till västra toppen kan kännas lätt otrygg annars, har jag en känsla av...

Allt är förstås inte "spikat" ännu, men det här är åtminstone den idé som jag & Håkan har filat på. Jag har själv varit vid Elbrus förra året i augusti, men nådde då inte toppen p g a diverse omständigheter.

/Johan
 
Vi åker 31/8-14/9...

...om någon annan planerat att åka till Elbrus under den tidsperioden skulle det vara kul att känna till det. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.