Klädråd Mt Fuji

Tjena,
Tittar in som lite av en novis när det gäller detta med trelagersprincipen och klädval o dyl.

Ska försöka mig på Mt Fuji i Japan till sommaren. Det rekommenderas just att klä sig i lager, absolut inga bomullskläder vad jag hört. Kan bli under 5 gr på toppen om det vill sig illa, vindar och regn kan förekomma. De flesta guider är på engelska så svårt att hitta motsvarighet på svenska vad gäller kläder. Lär i vilket fall inhandla en del. Vandringsskor är lite för skrymmande (är nästan tropisk värme nere på marken så kängorna gör bara nytta på berget) så kan tänkas hyra dessa på plats.

Utöver detta är det enda lämpliga jag har ett par understållsbyxor i polyester samt några t-shirts i polyester eller dyl.

Byxor, räcker det med ett lager över underställ tro?

Regnkläder, finns det nått bra material för att släppa ut fukt men hålla mig torr? Typ goretex?

Jacka, lär väl vara värmande, typ fleece? Vet inte hur bra den är att släppa ut fukt dock. Ska det till en extra jacka över detta tro? (Förutom regnjacka vid behov)

Som sagt, mycket förvirring och tveksamheter, därav uppskattas råd och ideer.
 
Mt Fuji are inte speciellt tekniskt svart att bestiga. Rattare sagt ar det inte tekniskt alls. Du behover inte nagot speciellt pa fotterna. Sedan kanske du vill undvika att bli blot om fotterna respektive komma ihag att da det ar mest svart sand (lava) du vandrar pa sa kommer nog dina skor bli lite smutsiga.

Det ar svart att saga hur mycket klader du skall ha pa dig. Jag har varit pa toppen i kortbyxor resp t-shirt och troja. Jag har dock varit pa Fujisan nar det har konstant regnat och blast, och har da frusigt mer an jag nagonsigt gjort. Sa lange du haller dig torr sa klarar du dig nog med fleece pa ovankroppen och langkalsonger och byxor pa benen. Ta med mossa, vantar och regnklader.

Du kommer att se manniskor som har pa sig allt fran kortarmat, kortbyxor och sandaler till personer som har storskor och dunjacka.

Lite om Fujisan som berg.
Det ar inte speciellt kul som vandringsobjekt, utan det enda skal till att bestiga det ar att det ar det hogsta berget i Japan och att det ar vackert pa hall. Skall jag vara riktigt arlig sa ar det ett ganska trist berg att bestiga.

Du kommer saker liven hora att det finns en sasong och att det inte gar att bestiga berget utan for denna. Det stammer inte! Daremot sa kommer vissa stugor att vara stangda och toaletter kanske inte heller gar att anvanda, men promenixa gar fortfarande alldeles utmarkt.

Har du fragor ar det bara att fraga pa.
Lycka till!

Ber om ursakt for stavfel resp konstig syntax. Autocorrect pa engelska hjalper inte direct.
 
Halloj,
Tack för ditt svar.
Det jag läst är att det liksom på andra berg kan ske plötsliga väderskiftningar och risk för köldskador blir väl rätt stor om man står uppe på toppen och inväntar soluppgången och samtidigt är svettig med nerblötade kläder. Därför jag är lite kinkig. Bättre att vara förberedd istället för att överraskas av ett skyfall.

Som sagt. De råd jag sett är trelagersprincipen, klä sig efter vädret, osv.

Det känns inte så ultimat om jag går och stukar foten pga olämpliga skor halvvägs upp och får lov att ta mig ner på en fot.

Är lite av en "fryslort" så jag står ogärna i 5 grader med t-shirt :)
 
Samma typ och mängd kläder som vid svenska fjällturer rekommenderas! (kanske lättare att hitta klädråd på svenska). En skillnad är dock att vägen upp på Fuji är torr, så höga kängor är inget måste. Snarare är det som blimp säger bitvis sandigt och dammigt. Ett par bekväma ingådda gympadojor funkar.
Jag gick upp en solig julidag för några år sedan, i tunna byxor och t-shirt. Väl på toppen drog dimma och regn in, så då var det skönt med överdragskläder! Jag gick upp och ner över dagen för att slippa köa och trängas i fjällstugor över natten. Men på andra berg har jag stått och väntat på soluppgången och då är det lätt att bli lite kinkig, i mörker och kyla. Så ta med en extra varm tröja och regnkläder! Fast det finns väl fik/stugor att slinka in på....
Är man inte van vid brant nerför kan nervägen vara ansträngande för låt och knän. En del känner också av höjden. Men annars inget svårt, och tätt mellan stugor där man (mot betalning) kan rasta, fika, köpa souvenirer.
 
Hej, gick upp på Mt.Kinabalu i Borneo i Januari 2014. Skulle tro att det är ungefär liknande förhållanden, tropisk nere och kallt på toppen. Jag gick i Icebreaker underställsbyxor och regnbyxor över. På överkroppen Icebreaker underställströja, lätt Softshelljacka (Haglöfs) och som extra värme en mycket tunn Dunjacka (Haglöfs).
Jag tyckte det funkade perfekt. Jag hade soligt väder hela dagen, vid 2.30 på morgonen gick jag på toppen och då kom min dunjacka till användning. Först dunjackan och sedan softshellen så håller det vinden borta. Jag hade bara en liten ryggsäck med mig, dunjackan stoppas ner i en liten vattentät påse (typ sea to summit påse) och fäste vid ryggsäcken. Lätt att ta ut när det behövdes. På fötterna hade jag mina Meindl vandrakängor. Fanns de som gick i sandaler men jag skulle aldrig vandra i gympaskor eller sandaler. Men jag är rädd om mina fötter.
Fördelen att gå in understället är vid övernattning på stugan, bara ta av regnbyxan och jackan, packningen kan hållas minimalt. Jag hade också en tunn regnjacka (ej Goretex) med mig för säkerhetskull. Den kom till användning ner jag var nästan nere i dalen igen. Du skulle kunna ersätta regnjacka med en billig plastik poncho. De flesta Asiater har en sådan. En bra softshell jacka eller windstopper gör mer nytta.
Mvh Veni
 
Exakt nar hade du tankt dig att promenixa upp?
Det ar inte helt ovanligt att det fortfarande ar sno kvar I juni.
Ta med dig keps/boonie och solskydd, jag har brant mig vid TVA tillfallen.
 
Tänkte ta mig upp under den officiella säsongen (dvs när det normalt inte är snö) i Juli-Aug. Och jag är medveten om att det är mycket folk där då.

Poncho som någon nämnde sägs inte vara så bra. Det funkar säkert att gå upp i t-shirt och shorts och sandaler som vissa gör, men vad gör man den gången när det börjar blåsa kraftigt och vräka ner regn plus att det är närmare 4-5 gr. Då hjälper inte varken poncho eller regnjacka tänkte jag. Då lär det väl till andra grejor...


Om jag säger såhär då....

* Ett lager byx + tröjunderställ (polyester) (när man kommit till stugan och ska vidare sen)
* Ett lager byxor av något slag - Någon idé vad för material/märke osm inte är alltför dyrt?
* Ett lager kort eller långärmad t-shirt (polyester)
* Ett lager långtröja (fleece?/microfleece?)

* Någon form av regnbyxa (vet inte vad det finns som gärna andas/släpper ut svett? Goretex?) eller finns nån kombination av regnbyxa och vanlig byxa att ha över underställ?

* Sen vet jag inte riktigt vad man ska ha över tröjorna, regnjacka, tunn dunjacka, softshell... (allt tillsammans?)

* Ullsockor
* Vandringsskor (jag är rädd om fötterna)

(Samt mössa/hatt, vantar, pannlampa (+ batterier), vatten och ryggsäck samt något form av ombyte (strumpor, underkläder, tröja, ev. byxor), kamera (+ batteri/minneskort), plastpåsar, solskydd)


Då tänker jag inte ha alla lager samtidigt naturligtvis, utan bara när det krävs.
 
Ifall att du inte ha införskaffat ett underställ så köp en av 100 ull, typ Icebreaker eller liknande, likaså tröjan över.
Polyester & fleece luktar väldigt fort svett. Men har du redan en i polyester så funkar det.så klart också.
Sedan jag har övergått att använda 100 ull så vill jag inte ha något annat.
Vidare undrar jag hur lång turen är, så som du skriver om ombyte verkar det vara en flera dagars vandring. För en 2-dagars vandring behöver du inte något ombyte. Det räcker med underställ, regnställ, extra värmejacka av dun eller fleece (för topbestigning) och en tunnare softshell. Och det har du på dig beroende på vädret. Jag skulle skippa en byxa över men vill man inte vandra i sina regnbyxor så dra över shorts över dina underställbyxa. Det där är rätt vanligt (kortbyxor över underställbyxa) när man vandra i Australien, NZ och övriga Asien.
 
Låter som en vettig ide. Tack för svar.
Ombyte tänker jag mest om nu oturen skulle vsra framme och jag blir blöt, skiter på mig eller vad vet jag. Är en vandring över eftermiddag till nästa morgon, med övernattning mer än halvvägs.

Regnställ då. Ska man t skaffa sån där skaljacka/byxor?

Har ingen vidare bra upplevelse av regnställ och ansträngning. Endera för svettigt eller otätt. Minns inte vad jag har hemma nu, nån polyester tror jag...

Fanns div olika jag sett som anger olika vattenpelare. Hittat en med 5000 mm och laminerade dragkedjor plus ventilationsöppningar med dragkedjor. Får jag vara ute och gå oskyddat i flera timmae är det gött om det är tätt nog.
 
Kan tilägga att jag funderat på andra berg/höjder i Japan, där vädret skiftar (blir kansje inte lika kallt som på Fuji). Kan vara bra att känna till råd inför detta också.
 
Det där med skaljacka & byxa har diskuterats många gånger här på Utsidan och det finns många olika åsikter om det. Här i Skandinavien har jag aldrig haft problem med min utrustning, det har funkat utmärkt.
Samma utrustning har inte funkat lika bra bland annat på Overland Track i Australien och Milford Track i NZ. Ok, jag underskattade vädret totalt på Overland Track, tänkte Australien: högsommar och varmt även på Tasmanien. Verkligheten var 1½ dagar sommar och 4½ dagar regn, regn och även snö. Och på Milford Track var det en dag nästan hela dagen regn. Folk som gick hade varierande bra regnkläder på sig, allt från mycket dyra till billigaste plast regnponcho över vanliga kläder. Alla jag pratade med blev blöta inpå kroppen, så även jag. Jag hade bra regnbyxa typ Arcteryx (mycket nöjd), softshell och över en mycket tunn regnjacka från Norröna med ventilation (ej Goretex). Regnjackan var faktiskt lite slitet på vissa ställen så att den släppte igenom kanske inte var så konstigt men regnbyxan var rätt ny så den borde ha hållit bättre. Därför råder jag dig, satsa på bra underställ, bra softshell (gärna med ventilation) och kanske lite billigare regnställ. Och ta med en billig plastponcho ( en sådan man får i Asien för någon krona) som du dra över dit regnställ. Det hjälper att hålla dig torr när det är som värst. Visst när det blåser så lyfter ponchon sig men då har du fortfarande regnstället som skyddar dig och packningen. Detta gjorde jag på Abel Tasman coast treck där det var regn och storm just första dagen när vi skulle starta med varan vandring. Stormen var så stark att det varnades för att ge sig ut. Som tur var så blev resten av dagarna mycket fina. Men tack vare ponchon över regnstället blev jag inte blöt inpå kroppen den här gången.
Detta är mina erfarenheter. När det gäller softshell så har jag flera varianter. Den senaste är en från Icebreaker som har sidpaneler i ull och insidan på softshellet har ett tunt ulllager. Jag köpte den i NZ och använde den första gången på min senaste vandring i Rago & Nordkalotten. Kan säga att det var det bästa köpet på länge, behagligt att vandra i och tack vare sidpanelerna i ull under armarna luktade den inte svett.

Att bli blött inpå kroppen är inte roligt men det är inget man dör av. Regnar det flera dagar i streck som jag hade det på Overland Track var otur. Man kan inte ha med sig ombyten för varje dag. Normalt kan man torka upp kläderna på stugorna men stugorna var mycket primitiva och kläderna torkade inte. Det var bara att bita ihop och ta på sig de blöta kläderna igen. Jag blev inte sjuk men jag fick feberblåsor över hela munnen och hakan. Antagligen ett sätt för kroppen att reagera på grund av överansträngning, vädret och att inte kunna återhämta sig. Men du ska göra en såpass kort vandring så även om du skulle bli blöt inpå kroppen så kan du återhämta dig nästa dag.
Mvh Veni
 
Nu vet jag inte hur mycket det regnar/blåser normalt sett på Fuji, och vad det värsta kan bli. Finns ju som sagt inga träd eller annat att skydda sig vid som jag förstått. Jag var med om en dag i slutet på Juni (regnsäsongen) uppe i samhället på Mt Koya där det kom ett otrevligt skyfall. Den regnjacka jag hade med höll absolut inte måttet (mest för att den var för liten tror jag) när jag med raska steg tog mig längs gatorna. Värre situationer blir det ju under tyfonernas antågande.

Har väl hört si och så om det där med att bli blöt under. Risken för köldskador och hypotermi ökar ju om man inte blir av med svetten som jag förstått, och dödsfall har inträffat pga att folk fryser ihjäl. Därav förstår jag inte riktigt nöjet med att traska upp klädd i shorts och t-tröja. Därför försöker jag få bort så mycket som möjligt. Vet att jag blir väldigt varm (inomhus) i den "fleecetröja" jag har i jobbet, utomhus är den okej, sen hur den är i ansträngning vette sjutton dock.

Softshell, är det som typ vinterjacka?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
freonet Bestiga mt Fuji, tips Trekking 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.