Kicker Skins?

Skall välja stighudar till mina Scotty Bob och vet inte riktigt vilken lösning som kommer att passa mig. Såg en bra lösning med kicker skins till Åsnes skidor där man på fabriken gjort två längsgående spår i skidan ett par dm framför bindningen. I spåren var ett par plastinsatser monterade som var avpassade för att ett metallbleck skulle klickas fast. Metallblecket är format som ett U.

Eller skall man helt ekelt välja långa figurskurna hudar som stoppar vid svansen på skidorna.

Synpunkter på kicker skins respektive andra lösningar?

Thure
 
Men inte ska man ge sig på skidorna med handöverfräsen! Förstod inte riktigt var spåren skulle va, eller hur djupa. Tycker det låter som ett farligt projekt för nya skidor. Dvs är dessa kicker skins öht ett alternativ?

/Håkan
 
Behövs urfräsningarna?

Jag har ett par kickers med ett u-format metallbleck framtill (Black Diamond Ascension). De är inne på tredje säsongen nu och jag har inte haft några problem med att de skulle sitta dåligt framtill än även om jag var lite misstänksam i början. Det lägger sig snö mellan belaget och metallblecket men det har inte varit något problem. Eftersom det funkat bra för mig så skulle jag inte vilja ha spår urfrästa i mina belag. Det vore intressant om någon har haft andra, sämre erfarenheter, som talar för att göra åverkan på belaget.

/Tommy
 
Re: Behövs urfräsningarna?

Tommy E; sa:
Jag har ett par kickers med ett u-format metallbleck framtill (Black Diamond Ascension).
/Tommy

Hur väljer man bredden på metallblecket? Böjer man själv eller har de olika bredder? Går metallblecket runt stålkanten? Har du någon bild på hur det ser ut?

Thure
 
Precis som bilden länken ovan

Bredden är fast. Du kan inte justera den eftersom du då förstör infästningen mellan blecket, stighuden och remmen som du spänner runt skidans ovansida.

/Tommy
 
Kombinationslösning

Köpte ett par hellånga 110 mm breda hudar BD. När jag figurskar dem för att passa mina 178 cm Scotty Bob så blev det bitar över vid "aktern". Dessa sparade jag och använde som kickerskins med den smala kilen som suttit jämte den sneda avsmalningen på Scotty Bobarna framåt på insidan av skidrona i steget.

Fungerade förvånansvärt bra vid tester några kilometer i packad och lös snö nu första januariveckan i Grövelsjön. BD har bra klister.

Kör med denna lösning ett tag till innan jag köper dedicerade kickerskins.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Läraren Gecko skins/ geckostighudar Telemark 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.