• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Kemist?-Vad är detta?

Hej!
Det huserar ju en hel del kompetenta personer på detta forum, så jag ställer en totalt non-friluftsliv-fråga:

Jag har i ett uthus funnit ett gammalt 50-litersfat med etiketten "T?INOLIT", där "?" möjligen kan vara ett R.
Vad tusan är det?
Har sökt lite på nätet, men får inga träffar.
Är det nån som hört talas om detta?
Jag har ännu inte öppnat korken (japp, en KORK!) och tittat på innehållet, så jag vet inte hur det luktar eller ser ut.

/BAX
 
Det finns något som heter trinitrotoluol. Det är ett sprängämne, används till handgranater. Sedan finns även trinitrofenol (pikrinsyra), det är explosivt och användes till rökfritt krut.

Det är det närmaste jag kommer "trinolit".
Det är ju inte säkert att trinolit är ett sprängämne men det är kanske bäst att ta det lite lungt med tunnan!

Skulle vara roligt om någon vet vad det är för något +dess kemiska formel!
 
Var försiktig!

Saxade följande från Nationalencyklopedien, jag gissar att det som står på tunnan är ett såkallat "handelsnamn" dvs vad just den tillverkaren kallar ett ämne för.
Jag skulle vara mycket försiktig med den tunnan innan jag visste vad det var i den!

"nitrolit

nitroli´t subst. ~en
ORDLED: nitro-lit-en
• ett sprängämne s.k. säkerhetssprängämne
HIST.: sedan 1886; till nitro- i nitrocellulosa och grek. lithos 'sten'"
 
Jag skulle nog ringa räddningstjänsten i kommunen du bor i.
Dom har ju kunskap och utrustning att ta omhand kemikalier av alla slag.
Jag skulle tro att dom blir glada om dom får ta hand o det istället för att du ställer till något.
 
Precis som ett av svaren ovan, tror jag att det är ett sk handelsnamn. Det är mycket riktigt hopplöst att hitta någon substans med det namnet eller liknande) i databaserna (jag har tillgång till en del sådana), Det finns ett rengöringsmedel som heter "Inolit", men det verkar vara rätt modernt.

Det är i alla fall troligen inte sprängämne, om det är i flytande form: Inget av förslagen hittills är i flytande form vid rumstemperatur, och flytande sprängämnen är ett ganska modernt påfund.

Hur som helst håller jag med om att du nog ska kontakta någon på kommunen/räddningstjänsten och få hjälp med att ta hand om tunnan: Man jobbade med en del otrevliga kemikalier förr i tiden...
 
Förresten.. På engelska finns det en substans som heter "Tinolite", ett färgämne som används för diverse olika ändamål.

Det allmäna handelsnamnet idag är "Carbon black" CAS nummer 1333-86-4. Det handlar om industriellt framställt kolpulver. Det är dock känt för att inehålla en hel del cancerogena biprodukter, så det är INTE rekommendabelt att leka med det...

Nu vet jag ju inte om det är det du har i tunnan, men namnlikheten finns ju...
 
T?INOLIT

Nu har jag ringt en del samtal.
Kemikalieinspektionen konstaterade helt riktigt att det är ett handelsnamn, och de har ingen aning om vad det är utan hänvisade till kommunen.

På kommunen sa dom att jag skulle ringa till Räddningstjänsten, eller speditören som tar hand om farligt avfall här i kommunen.

Innehållet skvalpar, etiketten är från Svenska Asbestimporten i Gbg. Av fatets utseende att döma så är det från 50-60talet.

Jag slänger nog upp det på släpvagnen ändå, och fraktar det till kommunens miljöstation, som jag först tänkte.
Synd, det vore roligt att veta vad det egentligen är. Tyvärr är förre ägaren till huset död så jag har ingen att fråga.

/BAX
 
Fick två förslag från mina kollegor

· Hej, är det pulver eller flytande... är det pulver kan det ju vara aktivt kol vilket tydligen är mkt brandfarligt och kan självantända i luft speciellt vid kontakt med vatten. Pröva söka på arbetsmiljöinspektionens hemsida prevent.se/Thomas

· Kan vara kanske någon hemimpregneringsvariant . Eller så kan det ju kanske vara en sådan där brunnsvattenstillsats som fanns en kort tid efter andra världskriget innan man hade påvisat det starka sambandet mellan intag och sköldkörtelcancer. Produkten lovade både kroppslig virilitet samt andlig respiration med vidgade sinnen som följd. Du får väl smaka av brygden- är det något kvar då? /Erik

hälsningar
Helena (jobbar på SWECO VIAK, ett miljökonsultföretag)
 
Jag skulle satsa på att det är ett impregneringsmedel eller ett bekämplingspedel mot skadeinsekter och INTE ett sprängmedel!

Att som i det första svaret sluta sig till att det är ett sprängmedel pga att det börjar på "tri" och "liknar" trinitrotoluen (TNT) är lite väl i överkant, även för att ha hittats i ett uthus!

Det finns en dansk tillverare av bekämpningsmedel, http://www.trinol.dk, ställ frågan till dem.


/Ulf
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.