Kawah Ijen, vulkan i Indonesien

Hej, Då jag snart lämnar Singapore för gott ville jag inte missa att besöka Kawah Ijen i Indonesien. Det speciella med denna vulkan är des blåa eld (finns en vulkan till i Alaska som har blå eld) och så har den världens största kratersjö. Ijen krater ligger vid nordöstra sidan av Java. Jag tog en lokal buss från Dengpasar (Bali) och färja över till Java där jag bodde 3 nätter utanför Banyuwangi. Turen startade vid midnatt och tog 1½ timme med bil till startpunkten. Sedan gick det 3km rätt brant upp men lättgången. Uppe vid kratern går man ca. 1km ner till elden. Denna sträcka är svårare med en small och brant stig. Nere ser man arbetare jobba med svavelmining, ett mycket slitsamt jobb. Är man missnöjd med sitt jobb ska man titta på hur de arbetar.
Igen uppe vid kratern väntade vi på soluppgången, tyvärr ville inte röken vända för att kunna se den turkosblåa kratersjön. Jag frös och i väntan tog jag en promenad längs kammen upp på en topp där jag hade sedan en underbar utsikt mot sjön. Min guide var inte så glad för att jag gick min egen väg, så detta var inget som ingick men ett gott råd till er andra att göra samma sak ifall röken inte vill vända. Är ni i Bali eller Java så missar inte att vandra till Kawah Ijen, en oförglömligt upplevelse.
Hälsningar Veni
 

Bilagor

  • IMG_7083_1.jpg
    IMG_7083_1.jpg
    33.4 KB · Visningar: 772
  • IMG_7091_1.jpg
    IMG_7091_1.jpg
    51.6 KB · Visningar: 667
  • IMG_7121_1.jpg
    IMG_7121_1.jpg
    34.9 KB · Visningar: 498
  • IMG_7145_1.jpg
    IMG_7145_1.jpg
    41.8 KB · Visningar: 503
  • IMG_7158.jpg
    IMG_7158.jpg
    67.2 KB · Visningar: 573
  • IMG_7160_1.jpg
    IMG_7160_1.jpg
    82.3 KB · Visningar: 506

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.