Karta Alperna

Nån som vet vart jag kan köpa en karta inför skidresan (utförsåkning i Argentiere (franska alperna))? Letar efter nåt i skala 1:100000, ungefär som fjällkartan. Inte för att det är så nödvändigt utan för att det är så himla kul att läsa kartan.
 
på plats...

Nån som vet vart jag kan köpa en karta inför skidresan (utförsåkning i Argentiere (franska alperna))? Letar efter nåt i skala 1:100000, ungefär som fjällkartan. Inte för att det är så nödvändigt utan för att det är så himla kul att läsa kartan.

Har köpt karta på plats över just nämda område. Om jag minns rätt så var det i den lilla butiken brevid office pub vd "torget" i byn - om man nu kan kalla det torg. Skulle inte förvåna om även sportaffärerna har kartor. Min är blå på framsidan och trro den är just 1:100 000. Dock täcker inte en karta hela cham-dalens skidåkning, eller i alla fall inte både Le Tour och vägen upp till Mont Blanc via Gother-hyttan, så jag har två kartor.

/Patrik
 
Jag köpte en karta som täcker allt jag letade efter. Hela Mont blanc och den dalen som Argentiere ligger i, samt ganska mkt mer. Skala 1:10000. Följde länkarna från paerl (tack!).

Jag vill ju ha kartan att drömma över innan jag åker också.
 
Hundratusendelskartor

tycker jag endast kan användas som översikt i alperna. Skall man själv ut i bergen/spenaten/snön behöver man 1/25 000. Såna kartor köps enklast billigast på plats. Ofta finns olika vinter respektive sommarversioner.
http://www.omnimap.com/catalog/int/france1.htm#p13 visar en del av dessa kortor men inte skall du köpa dem från USA! Googla vidare med kartnamnen så kan du hitta en europeisk leverantör om du inte väntar till du är på plats.

Thure
 

Bilagor

  • d2-021.jpg
    d2-021.jpg
    95.1 KB · Visningar: 1,060
Nu verkar inte Argentiere finnas än, men jag köpte själv en Freeride map över Andermatt för nån månad sedan. Kartan är en vanlig terrängkarta i 1:25000 men terrängen är färgkodad efter svårighetsgrad. Än så länge finns dock bara Schweiziska orter och en del Österrikiska så ingen hjälp till Hannulan tyvärr, men ska man till Schweiz eller Österrike finns en del.

http://www.freeride-map.com/index.php?lid=2&cid=200
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.