Karlskrona, Västervik, Norrköping..?

Guest

Gäst
Hejsan!

Har nyligen upptäckt tjusningen med långfärdsåkning på skridskor. Jag har dock inte så bra koll på vart i Sverige möjligheterna till åkning är bäst, säkrast och vackrast. Tanken för mig är att kombinera långfärdsskridskor på vintern med kajakpaddling under sommarsäsong. Paddlar gör jag helst i skärgård.

Delge gärna era erfarenheter av att åka långfärdsskridskor i olika skärgårdsområden. Speciellt intresserad är jag av att veta hur områdena kring Karlskrona, Västervik, Norrköping samt hela kuststräckan mellan just Västervik och Norrköping är. Hur är tillförlitligheten av is och kvalitén på dessa i ovan nämnda områden?

Tack så länge!

MVH
Jonas
 
Östergötland bra skridskolandskap

De flesta vintrar finns det åkbar is i delar av Östergötlands skärgård. All information om de olika åkområdena finns i boken "Östgötavatten" (även lämplig som paddelguide).
Boken finns också tillgänglig på nätet: http://www.llk.se/register/index.htm

Friluftsfrämjandet i Norrköping samt LLK i Linköping är de föreningar som brukar ha god kontroll på isläget i Östergötland.

/Peter
 
Karlskrona skärgård precis efter nyår

Synd att jag inte såg ditt inlägg tidigare, Karlskrona skärgård, både öster och väster om stan, låg väldigt fint precis efter nyår och vi åkte som bara den, 1,3,4,5, januari var höjdardagar allihopa. Info om isläget i sydöstra Sverige kan man få på friluftsfrämjandets israpportstelefon, en telefonsvarare man ringer till och får höra uppdaterad info minsta inför varje helgdag och ofta flera ggr per vecka. TYvärr finsn itne så mycket åkbar is nu här nere.
För att få ta del av telefonsvararen betlar man in 75 kr för friluftsfrämjandets medlemmar, 150 för icke-medlemmar och sen är det bara att ringa och lyssna. VIll du ha pgnr och liknande så maila mig eller posta ett svar på detta inlägg så återkommer jag när jag kollat kontonumret.


/Patrik
 

Guest

Gäst
Hej Patrik!

Tack för ditt svar!

Det var inte i tidigaste laget :)..men som man säger så brukar det vara bättre sent än aldrig.

Jag åkte faktiskt när det låg is utanför Karlskrona. Inte så mycket..men en kort liten sväng på 30 minuter eller så. Det fick bli med mina gamla "hockeyrör" eftersom jag inte äger något annat.

Jag bor på Hasslö..så det var precis utanför huset mellan just Hasslö och Aspö som det blev några skär. Man är inte bortskämd med att ha is här i Karlskrona skärgård..så det var lite häftigt faktiskt att kunna "stå på vattnet" där man normalt sätt tar sina simtag.. :)

Tack igen för att du svarade på mitt inlägg!


Med vänlig hälsning
Jonas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.