Kanotboken av Björn Thomasson

Försökte far tag i den här boken. Verkar vara omöjligt. Finns det nagon kopia nagonstans till salu?

/lumpi
 
inaktuell

Hej !

Jag har också försökt att finna den boken men utan framgång. Jag mailade Björn Thomasson och försökte den vägen. Det står på hans hemsida att förlaget har slut på boken, antar att dom inte heller tänker trycka upp fler.

Fick detta svar !

"Kanotboken har jag inte kvar, men för att bygga hade du ändå inte haft
någon nytta av boken - den byggbeskrivning som följer med ritningarna är
väsentligt uppdaterad från boken och de flesta kajakmodellerna är
förbättrade, några i stor omfattning. Boken är helt enkelt blivit ganska
inaktuell på de 5 år sedan den kom ut."
 
Da är det väl kopior ...

... som gäller! Tack för hjälpen. Om KB har det gar det nog att lana in. Visste inte att ritningar har ändrats sa mycket sen boken utkom. Själv är jag nytt till att bygga en träkajak. Sag att de höll pa med sadant pa Skeppsholmen i Stockholm under sommaren. Jobba där, sa far höra om man kan hoppa in kurs där ocksa.

/lumpi
 
Kanotboken

Hej Jörg

Det är riktigt som sagts ovan att Kanotboken är slutsåld från förlaget. Det är också riktigt att de kanoter som presenteras där i de flesta fall är ändrade och förbättrade, i några fall i flera omgångar. Det har också kommit till flera nya kajaker och kanadensare. Likaså har byggbeskrivningen blivit åtskilligt förbättrad sedan boken kom ut - både som en följd av egna försök med alternativa metoder, genom debatter och tips på internet, och inte minst, genom mängder av tips från experimentglada byggare.

Därför är det ingen idé längre att leta efter boken för att bygga en kajak - det är bättre att ladda ner den byggbeskrivning som finns på min webbplats - eller köpa en komplett ritning.

Ett nytryck av boken kommer småningom men det är ett ganska stort jobb att uppdatera allt material. Jag har mycket att göra just nu, vilken i kombination med en kronisk oförmåga att säga nej till nya spännande uppdrag gör att inte vågar lova när.

Under tiden finns det mesta av innehållet publicerat på webbplatsen - trist att läsa mycket text på skärmen och inte mycket roligare att skriva ut, men i alla fall tillgängligt tills en ny upplaga av boken är klar.

Björn
 
Hej Björn,

roligt att höra fran dig om att det kan komma nagot nytryck av boken nagon gang. Haller själv pa med tryck av böcker ibland och vet hur mycket job det skall läggas ner för att uppdatera en befintlig upplaga helt och hallit.

Vad gällande byggbeskrivningar har jag redan fastnad pa din verkligen utmärkt hemsida. Skall använda den under tiden och läsa in mig lite. Finns det nagra enthusiaster i Stockholm som byggde en av dina kajaker? Skulle gärna titta pa en eller fler!

Lycka till med alla tillsagda projekt ;-)

Jörg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.