Kalori förbräning

jag undrar hur man får fram kcal förbräning när man cyklar å åker skidor rull och längskidor
för tumregeln är ju om man springer 1km å väger tex 70kg så förbräner man 70kcal
för på min puls klocka har jag inte kcal mätare

mvhkalle
 
Det finns en massa tabeller man kan kolla på och säkerligen en masa formler man kan räkna med.

Men de är ju i de flesta fall approximationer, exakt hur mycket man bränner måste man ju mäta sig fram till. men det går väl att göra mätningar på ergometercykel (eller vad det heter) och baserat åp det räkna fram vad man förbränner vid andra aktiviteter.
 
Verklighetens variabler

Är vida större än man anar. Givetvis finns tabellvärden för vad unga vita, friska män behöver inomhus vid 20 grader C. Men dylik ser ju sällan verkligheten ut. Det är utomhus och det blåser, motvind. Så vad som går åt kan enkelt uttryckas, håller du vikten över tiden gör du rätt! Annars fel!

Go tur

Johan K.

Som anser att man skall dricka mer, vatten, än man tror och vad som står i tabellerna!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kalle lacke Förbräning kcal Träning och hälsa 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.