Kajksits

Nån som testat byta ut sitsen i kajaken? Var hittar man en ny?

Vill helst ha en formgjuten för arsle och rygg i ett stycke . Tycker inte separata ryggstöd man skruvar fast med två skruvar genom plastskband är bra på nått sätt. Vill ha ett ordentligt stöd och det får man inte med såna.

Point65 har nån air-grej men vet inte hur den ska fästas i kajaken. Har ingen lust att göra nya hål i båten heller. Vill utnyttja de fyra som redan finns i sargen.

Sen har jag sett såna hela sitsar som ska spännas med konstiga band och grejer, men verkar mest vara för sit-on-top kajaker

(Åker lifestyle 420)
 
Har bytt ut glasfibersitsen i min Commander type-S mot en Bumfortable. Den är i ett fast skum och passar mig mycket bra. Jag har fäst den med några remsor dubbelhäftande tejp (mattläggarmodell) och det har hållit i 3 säsonger.
det var Reval Kayaks som tog hem ett gäng så kolla om de har fler!
http://www.revalkayaks.se
 

Bilagor

  • P6170005.jpg
    P6170005.jpg
    34.9 KB · Visningar: 1,103
ok den ser fin ut men är den inte låg i ryggen? jag tror jag skulle föredra mer ryggstöd. Vad är det där vita plastskivan under sitsen? är den en del av sitsen eller integrerad i kajaken?

Skickat från min ZTE BLADE III via Tapatalk 2
 
ok den ser fin ut men är den inte låg i ryggen? jag tror jag skulle föredra mer ryggstöd. Vad är det där vita plastskivan under sitsen? är den en del av sitsen eller integrerad i kajaken?

Skickat från min ZTE BLADE III via Tapatalk 2

Plastskivan under är underredet till original skjutbar sits.

Bumfortablesitsen är tillräckligt hög så man inte kan glida bakåt under frånskjutet med benen i paddlingen. Jag har aldrig haft ryggstöd i mina kanoter för jag tycker det uppmuntrar till "hösäckshållning" men vet att några vill ha det (ryggstöd alltså...). Om du absolut vill ha ryggstöd så skulle jag rekommendera att ha ett löst som enkelt går att justera. Då drar du fram det när du vill vila och släpper bak det under paddling.
 
Plastskivan under är underredet till original skjutbar sits.

Bumfortablesitsen är tillräckligt hög så man inte kan glida bakåt under frånskjutet med benen i paddlingen. Jag har aldrig haft ryggstöd i mina kanoter för jag tycker det uppmuntrar till "hösäckshållning" men vet att några vill ha det (ryggstöd alltså...). Om du absolut vill ha ryggstöd så skulle jag rekommendera att ha ett löst som enkelt går att justera. Då drar du fram det när du vill vila och släpper bak det under paddling.

Min nuvarande sits gör att jag får "hösäckshållning" eller vad man ska kalla det. Den är för utgröpt att skinkorna glider ner och ryggen får en konstig böjning. Får ont i svanken väldigt snart. Sitsen är bullig framtill och har en sånt ryggstöd som sitter på plastband i två skruvar. Fattar inte tanken med det ryggstödet, för det gör absolut ingen nytta.

Tror jag vill ha sits som är helt plan som en vanlig stol.
 
Min nuvarande sits gör att jag får "hösäckshållning" eller vad man ska kalla det. Den är för utgröpt att skinkorna glider ner och ryggen får en konstig böjning. Får ont i svanken väldigt snart. Sitsen är bullig framtill och har en sånt ryggstöd som sitter på plastband i två skruvar. Fattar inte tanken med det ryggstödet, för det gör absolut ingen nytta.

Tror jag vill ha sits som är helt plan som en vanlig stol.

Vitudden/VKV har en anatomisk skumplastsits du kan kika på:
http://www.vitudden.com/seats_se.php
 
Hej alla glada!

Lite OT, men en nyfiken undran av ett blåbär - sätter nån in sådana där roterande sitsar som man har på tävlingskajaker? Det verkar ju som att en hel del håller på med vingpaddlingsteknik och då hör det väl till att ha en sits som man kan svänga på? Jag har inte sett det på någon havs/rekreations/skärgårds dito.

Vore kul att veta!

Hälsningar, Marcus
 
Hej alla glada!

Lite OT, men en nyfiken undran av ett blåbär - sätter nån in sådana där roterande sitsar som man har på tävlingskajaker? Det verkar ju som att en hel del håller på med vingpaddlingsteknik och då hör det väl till att ha en sits som man kan svänga på? Jag har inte sett det på någon havs/rekreations/skärgårds dito.

Vore kul att veta!

Hälsningar, Marcus

Vet inte om det är jättevanligt. Jag har en som jag har använt under perioder, men är inte inbiten. Första problemet är att hitta en bekväm sittställning. Det brukar krävas minst ett lager liggunderlag för att inte drabbas av träsmak inom 10 minuter.
Problem två kanske bara gäller motionärer och det är att sitthöjden ökar jämfört med en vanlig sits. Det blir balansproblem.
Vridsits är definitivt bra för att träna upp tekniken, men om det tillför så pass mycket i långfärdskajak är tveksamt . De flesta moderna långfärdskajaker har för trång sittbrunn för att det skall kunna trampas och dessutom saknar de bra fotstöd.
Jag känner en person som paddlat svenska kusten med en hemmagjord vridsits, men han använder i dag en vanlig skålformad sits.
Racing paddlare brukar använda teflonduk (bakpapper) som nästan ger lika bra rotation.
 
Tack för svaret! Det var intressant. Jag ska iallafullafall hålla utkik efter teflonduken, den kan man ju kanske prova på sikt när man börjar få in tekniken.

/Marcus
 
De flesta moderna långfärdskajaker har för trång sittbrunn för att det skall kunna trampas och dessutom saknar de bra fotstöd.

Spinn gärna vidare på dålig fotstöd. De långfärdskajaker jag paddlar har yakima fotstöd (eller motsvarande), fotplatta eller smarttrack. Alla de fotstöden tycker jag fungerar bra (även om jag har en förkärlek till fotplatta då man kan placera foten helt fritt).

Sen finns det ju roderkajaker med sämre fotstöd där man trycker ner hela foten för att svänga....är det den modellen du syftar på då du hänvisar till "de flesta moderna långfärdskajaker"?

Sittbrunnen är tightare på många moderna långfärdskajaker och det är klart att rörligheten inte är som i en surfski eller racerlåda med nästintill obefintligt fördäck. Men nog vill jag påstå att det fortfarande finns plats för fotarbete i många långfärdskajaker eller playboats för den delen...dock lite mindre utvecklat än i en "bråttomkajak"...
 
Tack för svaret! Det var intressant. Jag ska iallafullafall hålla utkik efter teflonduken, den kan man ju kanske prova på sikt när man börjar få in tekniken.

/Marcus

Testa teflonduken först, kostar bara några tior. En vridsits kostar +1000kr samt lite installationspyssel, om den inte är gjord för din kajak. Vingpaddlingsteknik med god rotation kräver inte vridsits, och det kan vara knepigt med balansen, dels för att den lätt blir högre, och dels för att viktförflyttningen märks tydligt. När man roterar på glatt sits, med eller utan teflonduk, vrider man höften ganska lätt utan större viktförskjutning.
 
Spinn gärna vidare på dålig fotstöd. De långfärdskajaker jag paddlar har yakima fotstöd (eller motsvarande), fotplatta eller smarttrack. Alla de fotstöden tycker jag fungerar bra (även om jag har en förkärlek till fotplatta då man kan placera foten helt fritt).

Sen finns det ju roderkajaker med sämre fotstöd där man trycker ner hela foten för att svänga....är det den modellen du syftar på då du hänvisar till "de flesta moderna långfärdskajaker"?

Sittbrunnen är tightare på många moderna långfärdskajaker och det är klart att rörligheten inte är som i en surfski eller racerlåda med nästintill obefintligt fördäck. Men nog vill jag påstå att det fortfarande finns plats för fotarbete i många långfärdskajaker eller playboats för den delen...dock lite mindre utvecklat än i en "bråttomkajak"...

I en motionskajak så trycker man ifrån med främre delen av foten och tårna på dragsidan. Vilket gör att många rodersystem inte är helt optimala. Yakima och hel fotplatta fungerar bra, men smarttack kan t.ex. ställa till det med tekniken. Själv föredrar jag pinnstyrning om jag skall paddla fort.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.