Isvägar i Luleå

Hejsan!
Imorgon tänkte jag ge mig ut på en tur och tälta en natt i Luleås skärgård.
Planen är att ta mig ut till en utav isvägarna och följa den med långfärdsskridsko dit den leder och sedan på skidor hitta en bra tältplats på land eller möjligtsvis ute på isen.

Detta är min första "vintertältning" snöade trots allt idag, jag undrar om det är någon som vet hur man kan ta sig till isvägarna?
Kan man åka från centrum ut till dom på skidor/skridskor?
Är det riskfritt att tälta på isen? Den är cirka 40 cm så den håller ju men finns det risk för rörelse så är det dumt att chansa.

Här är en karta för hur isvägarna går:
http://www.lulea.se/images/18.6ebed2...ta_isvagar.jpg

Om jag inte precis kommit på att det här är sånt jag vill veta så hade jag ringt Luleås turistbyrå men dom stängde kl 17:00 och har inte öppet på helger.

Hoppas någon här på utsidan kan ge mig något tips

Mvh Peter
 

avslutad210712

Gäst
Kan man åka från centrum ut till dom på skidor/skridskor?

På skidor - ja,
På skridskor - knappast.

Tänk dock på isrännan som bryts. Du kan knappast åka mellan vägarna utan får välja den ena.


Är det riskfritt att tälta på isen?

Tälta på du men tänk på att det kan vara vatten ovanpå isen. Blir det hård sydlig vind under natten trycker det upp vatten på isen även om det är torrt när du lägger dig. Och det räcker att det är hård vind i södra delen av norrland så stiger vattnet här uppe.
 
Åk skidor och tälta på :)

Du verkar ha postat din fråga på två ställen men jag besvarar den här då.

Jag bor i Luleå och var nyss ute i skärgården. Rekommenderar starkt att du skippar tanken på skridskor då det är väldigt begränsad sträcka du tar dig med dem, spänn på dig skidorna direkt.
Isen är väl typ 70-80cm så isens tjocklek är inga bekymmer. Jag besökte packisen utanför småskär och ända fram till iskanten i princip är det lugnt.
Dock rekommenderas att du går iland på en ö och tältar, betydligt behagligare och du kan slappna av mer.
Som sagt så måste du välja vilken sida av isrännan du ska hålla dig på men det spelar knappast någon roll vad du väljer om du inte har någon specifik ö du vill besöka.

/Tobias
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.