Istället för "transportkapell"

Eller, egentligen menar jag:
Istället för "nåslax- regnskydd-över-sittbrunnen-då-kajaken-dras-upp-på-land-vid-övernattningar.

Om man rullar ihop ett stycke liggunderlag (exempelvis den bit man har som durkmatta i stuvutrymmet).

Sedan snörper man ihop paddelkapellet runt rullen.

Slutligen trär man en påse ovanpå hela skiten och snörper fast den också!

Fan, detta verkar ju som "idiotens bästa tips"...

Strmbrg,
 
Transportkapell

Ett transportkapell är faktiskt inte så illa heller om man vill ha kajaken rättävänd för att komma åt packningen.
 
Fel att vända?

Njae, det är kanske inte något fel med det.

Det beror på omständigheterna, om det är rätt eller fel.

Om underlaget är sjysst, så kan man ju vända på den. Om det är sten och skrovel, så vill jag inte vända på kajaken!

Har man dessutom roder av "ovanpå-typ", så är det kanske bättre att låta båten ligga på rätt köl.

Dessutom, som redan påpekats, så kanske man vill låta lite prylar ligga kvar, lättåtkomligt i båten.

Strmbrg,
 
På något sätt verkar det lite lättare att helt enkelt köpa ett vanligt transportkapell.. Kostar ca 200 - 300 kr och håller i en evighet. Kan dessutom användas vid biltransport.
 
Transport ?

Jag använder aldrig transportkapellet till transport utom då det regnar mycket. Det gör i stället tjänst som skydd mot regn, ormar, myror och andra djur vid landstigningar och övernattningar. Ett alternativ kan ju vara att använda sitt ordinarie, lite ihopsört, enligt Lasse Strömbergs ide' - eller ännu bättre reservkapellet.

/Staffan
 
Tanken var att spara pengar

Jag är helt ny i "kajaksvängen".
För en gångs skull har jag bestämt mej för att inte lägga ut pengar om det finns gratislösningar eller åtminstone billigare lösningar som jag bedömer fungerar lika, eller nästan lika bra!

Dessutom, tilltalar det mej att försöka fundera ut lösningar själv och inte i alla lägen låta kommersen styra mej. Förvisso är 2-300 inga stora pengar, men skulle jag köpa allting färdigt, så skulle det nog skena iväg rätt fort!

Jag ber att få återkomma med fler "budgettips" vad det lider.

Strmbrg,
 
Vid regn

Innan jag skaffade ett transportkapell använde jag det vanlig kapellet för att hålla sittbrunnen torr när kajaken ligger på land. Man sätter kapellet på plats, snör ihop öppningen, och använder den resårsnodd som man får då till att vira och knyta runt övre delen av kapellet. Sedan (eller snarare innan dess) lägger eller ställer man något i sittbrunnen som håller upp kapellet så att vattnet rinner av. Fungerar ganska bra.

Som "budgettransportkapell" kan man annars använda en plastsäck som man lägger över sittbrunnen och spänner fast med ett snöre eller resår runt sittbrunnskanten. Fungerar mindre bra på biltak i 100 knyck...


Peter
 
gör det själv

Transportkapell: Klipp en lämplig stor bit av en gammal vaxduk. Tag ett snöre och ett snörlås från något pensionerat plagg/ryggsäck. Om man orkar/kan så kan man sy en kanal åt snöret i ytterkanten av vaxduken så blir monteringsförfarandet enklare.
 
Sy transportkapell

Jag skulle rekommendera att du syr ett transportkapell i spinnakerväv det blir tätt och sitter stabilt på även vid biltransport. Vaxduk är såpass stelt att det riskerar att inte sitta på såpass bra att det tål biltransport. Ett annat bra tips är att sy på en bandslinga på transportkapellet så att du kan säkra kapellet vid biltransport t ex i remmen du surrar fast kanoten med i lasthållaren..

Ett bra skäl till att använda transportkapell vid övernattning är att du har matvaror i sittbrunnen som du inte vill skall plundras av myror rävar grävlingar sorkar kråkor etc.

En billig lösning vid övernattning är sopsäck i plast och gummirep sk shockcord som finns bl a i båttillbehörsbutiker.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.