Isskruv Vaude, vad är det?

Var in i den lokala friluftsbutiken idag och såg att de sålde isskruvar av märket Vaude. Förutom priset (330kr) så visste de inte mycket om dom.
Frågan är om någon på detta forum kan ge mig lite upplysningar användbarheten hos dessa isskruvar?
 
Vaude köpte den spanska (?) klätterutrustningstillverkaren Lucky för några år sedan och det är väl de grejerna som fått namnet Vaude nu. Jag har bara sett en variant på Luckys isskruvar och den såg ut att passa bäst för glaciärbruk (där den säkert också fungerade bra). I övrigt så är väl Vaude kända för att ha ganska bra kvalitet på det dom säljer.
 
vaude

vaude (tysk friluftsjätte) har även köpt upp edelweiss, och har nu ett komplett klätterutbud.
grejen med de låga priserna är att de har lager i tyskland som är stora som 11 (elva) fotbollsplaner, så dom kan ha hemma lite grejor, och tillverka rejält stora mängder... prispressning!
jag har lite klätterprylar lucky/edelweiss/vaude och de funkar bra, men jag har inte prövat deras isskruvar.
/johan
 
Om det är så att du hade tänkt använda skruvarna till isklättring så skulle jag avråda från köp! Alla gillar vi billiga grejer, men inte halvdyra & dåliga! Jag har inte själv provat dessa skruvar men väl en del andra och personligen tycker jag bara att det är BD & CM som funkar. (Till glaciäris funkar dock tom CAMP). Kolla på http://www.barrabes.com som har ett enormt sortiment av skruvar. Där, på cham3s eller sportsnet brukar man kunna köpa BD för 450-550 kr (det högre priset är med veven vilket rekommenderas).
Kolla även recensionsbanken här & tex på http://www.outdoorreview.com!

Lycka till!
/M
 
funkar.

Jag köpte två stycken på vinst och förlust de är ju inte så dyra. Visst de är ju inte lika "goa" som BD men de är skapliga iaf tycker jag. Eftersom de är rätt så grova och runt 20 CM långa är de nog bra till att göra firnings ankare med.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.