Isocyanater

Är det ngn som vet hur man bör skydda sig om man arbetar med två-komponent-produkter innehållandes isocyanater vid lagning av kajaker (som slipning, plastning, målning...).
Jag arbetar mestadels utomhus, varför ventilationen är god men räcker det eller ska man använda luftmask utöver det.
M.v.h. Jonas Bergman
 

hans.friedel@kantzowska.se (Hasse Friedel)

Gäst
Skydd

Hej


Jag har lite text på min sida om att måla glasfiberkajaker


http://w1.220.telia.com/~u22006005/


Isocyanater finns i många produkter och det finns väldigt många olika Isocyanater alla säkert farliga men en del mer och en del mindre farliga. Man kan läsa på burken eller i data bladet för att få reda på vilken sorts Isocyanater man har att göra man kan också passa på att välja produkt med den minst farliga Isocyanaten.


Jag tror att Sundströms har en hem sida där man kan slå upp olika ämnen och se vilket skydd man behöver. Annars har nog Arbetarskyddstryrelsen uppgifter.


Det man sett senast med Isocynater är att man kan få väldigt höga halter om man värmer upp färgen vid till exempel svetsning eller slipjobb.


Om man sprutarmålar får man fasta partiklar som tränger igenom kolfiltret. Och man måste andvända en friskluftsmask.


Personligen använder jag en bättre kolfiltermask. Vet man med sig att man är känslig mot kemikalier eller har astma kan det nog vara klokt att avstå tycker jag.


Sedan är det förstås skillnad om man står och målar varje dag eller bara en gång om året. Men förstås är man överkänslig kan det räcka med en gång också.


Hasse
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.