Isförhållanden?

Jag isklättrar en del, jag har egentligen inte gått något isklätterkurs. Jag har bara haft lite instruktioner under en alpin klätterkurs. Det räckte för själva klättringen, säkringstekniker osv.
Det jag saknar är ett någerlunda förstående över hur man kan avgöra om isen är farlig eller inte, en slags rasrisk kunskap för is motsvarande lavin kunskap för snö. Om isen jag skall klättra är inte så bred men högt och nästan helt vertikalt känns det som om ett någerlunda koll på det här är viktigt.
Om det har varit ett par plus grader ett tag, men sen blir kallt, vad kan det säga? Att det borde vara hållbart eller är det farligare nu? Jag behöver läsa på lite om det här, någon som har tips om någon bra bok eller websida som tar upp ämnet?
 
MicColli; sa:
Om det har varit ett par plus grader ett tag, men sen blir kallt, vad kan det säga? Att det borde vara hållbart eller är det farligare nu? Jag behöver läsa på lite om det här, någon som har tips om någon bra bok eller websida som tar upp ämnet?

Kolla in Will Gadd, Ice and Mixed Climbing, Modern Technique för lite tips.

Jag är ingen expert men... Om det varit plusgrader några dagar för att sedan bli kallare har isen "växt ihop" och är antagligen starkare nu än innan blidvädret. I allmänhet kan man väl säga att ju varmare is desto bättre (turerna i nästan alla isklätterfilmer görs på vattnig is), men om det är varmt ett längre tag (typ den tiden på våren då det inte fryser på under nätterna längre) eller om det blåser kraftigt under en blida kommer isen att mycket snabbt försvagas (och få konsistens av kornsnö på ytan). Då är det inte så kul att klättra pelare och istappar längre. Å andra sidan, -30 är inte heller speciellt partybetonat...

Ungefär.

/P
[Ändrat av Tinydoh 2007-02-25 kl 19:35]
 
Enklast att förstå sig på is är nog att klättra helt enkelt ;).

Om tillfälle ges, jag brukar göra så, testar jag att topprepsklättra olika isförhållande och leker runt för att få mig en personlig uppfattning?

Kanske lurar mig själv men tycker man får en känsla för isen? Något jag alltid försöker vara observant på, är om det är vatten under isen, är isen fristående från vattnet eller rinner vattnet direkt bakom isen på berget?

Annars är ju plastis inte så otrevligt att klättra på, Christian
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
slob Isförhållanden Rjukan/Hemsedal? Isklättring 2
krabba74 Isförhållanden i Rjukan Isklättring 0
isförhållanden i Hemsedal då? Isklättring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.