Inte ens Dammtorpssjön har is i Sthm.

Jag var uppe och tittade på Dammtorpssjön i Nacka fredag kl 15 och det var helt öppet vatten. I vikarna började det komma litet tunn, tunn is. Även med kalla, klara nätter blir det nog inte is nog att åka på denna helg. Så bävrarna får jobba vidare i lugn och ro. Fascinerande att se hur de fällt träd upp till 3 dm i diameter!
 
Bäverfakta

Jo... bävrarna i Dammtorpssjön har jobbat bra denna senhöst!

Sprang på en bäver en kväll när jag var ute med pannlampan. Bävern jobbade frenetiskt med att transportera kvistar och mindre stockar i skenet av mitt starka ljus. Verkade inte bry sig det minsta av att jag stod fyra meter därifrån (bron) och iakttog det hela...

Fantastiskt!

MVH
Jmlove

PS: Vad gör bävern på vintern?
 
Bävern sover under vintern. Men den sänker inte kroppstemperaturen, som igelkotten, och den har inte så effektiv metabolism som björnen så att den inte behöver äta på hela vintern. I stället vaknar de regelbundet till, simmar ut och hämtar grenar från förrådet som de stuckit ner i botten. Det är alltså därför de bygger dammar, för att ha ha vatten att förvara förrådet i. Samt att ha ingången under vatten.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.