Inner- och ytterskär?

Hann ju fundera på ett och annat under söndagens VR; det här med innerskär och ytterskär som man läser om ibland i trådarna om åkteknik, vad betyder det egentligen?

/Måns
 
Innerskär

respektive ytterskär är det fenomenet att skridskon styr bättre (inte i en rak linje men utmed en svagt krökt kurva) om man kantar den. Om insidan på fotplattan är närmare isen än yttersidan på fotplattan så står åkaren på ett innerskär och tvärt om. Ju mer skridskon kantas ju mer kurstabil blir den och det är förutsättningen för bra frånskjut i slutet av skäret.

Fördelen med att inleda glidfasen på ytterskär är att detta innebär mer dynamisk avlastning av muskulaturen i fot ben och bål. Dessutom så kan man få en högre växel i och med att glidfoten riktas mera framåt i färdriktningen.

På rullskridskor kan man till och med generera kraft med ytterskäret så kallad double push men detta har sannolikt ej någon egentlig betydelse på is.

Se äldre trådar.

Thure
 
Effektiviteten i skäret avgörs långt innan det faktiskt utförs, och avgörs redan i isättningen.

Vi går baklänges, dvs går baklänges igenom de steg som leder fram till skäret. I exemplet tänker jag mig att vi gör ett frånskjut med höger ben.

För att åka effektivt så krävs att du lyckas samordna ett fall inåt (åt vänster), med en motriktat frånskjut åt motsatt håll (höger), riktat så mycket vikelrätt mot kroppens åkriktning som möjligt.

För att kroppen inte skall falla inåt (vänster)för tidigt , innan det föregående frånskjutsbenat (vänster) hunnit tillbaka bakom kroppen så måste du glida en stund på höger benet samtidigt som vänster ben formar en halvcirkel bakom kroppen (recovery). För att klara detta måste din kropsvikt under en kortare stund ligga strax till höger om höger skridsko. I detta läge så faller du egentligen ut åt höger. Samtidigt som vänster ben flyttas tillbaka bakom koppen så förskjuts din kropsvikt gradvis åt vänster.

För att klara det så måste isättningen av höger fot göras på höger kant av skenan (=ytterskär).

Om du tittar på ditt skridskospår ovanifrån som kommer det att se ut som en S-kurva.
Svårt att förklara i text. Titta på Sven Kramer i denna video, så ser du tydligt de olika stegen:
http://www.youtube.com/watch?v=_YlXwMcYeuo
Isättning på ytterskär (med svagt fall utåt, S-kurvan på börjas)
Glidfas där kroppsvikten börjar pendla tillbaka (mitten på S-kurvan)
Fall inåt samordnat med frånskjut (S-kurvan avslutas genom att frånskjutsfoten styr tillbaka in mot kroppens åkriktning)
 
På rullskridskor kan man till och med generera kraft med ytterskäret så kallad double push men detta har sannolikt ej någon egentlig betydelse på is.

Se äldre trådar.

Thure

Hej Thure
Här skulle du säkert bli emotsagd av Lasse Lison. En gång i spårsnö på Rösjön i Täby praktiserade han detta och hans förtjusning när han studerade spåren i snön var inte att ta miste på. På stående fot döpte han om double push till multi push. Denna 'gångart' var inte vacker att titta på men syntes vara mycket effektiv. Gick fort utan synbarlig ansträngning. Lasse är nog en av de få med tillräcklig kroppskontroll för att klara detta på is.
T
 
Till och med

Chad Hedrick har övergett DP på is. Det går att praktisera rörelsemönstret på is där ger jag dig rätt men min och många andras bedömning är att det inte ökar fart. Däremot så har Lasse Lison hävdat att "dubbel knäpump" minskar den statiska belastningen under isåkning. Skridskoåkningens tölt??!

Thure
 
Ja, nu börjar det klarna något.....när jag började läsa tappade jag tråden rätt snart men den videon visualiserade det hela bra och en andra läsning av teorin fastnade bättre. Ska tänka på detta nästa gång, har inte riktigt förstått att man faktiskt åker på utsidan av bladet i början av skären...

Thx....

/Måns
 
Angående double push på is

Jag frågade Barry Publow under en inlines work-shop om det gick att åka double push på is. Han svarade att det absolut går att utföra rörelsen, men det inte gav något på is. Han menade att eftersom friktionen mellan stål och is var så mycket mindre än mellan gummihjul och asfalt, så var vinsten av att minimera glidsträckan och maximera frånskjutssträckan mycket större på asfalt än på is. En isåkare förlorar helt enkelt inte så mycket på att glida som en inlinesåkare gör. Inlinesåkaren vill därför ha ett konstant driv, vilket möjliggörs genom double push.
 
bra att tänka på

En ggrundläggande sak som ger bra insyn och förståelse, och som är bra för nybörjaren,är viktfördelning och dynamik, vikten ska va på den skridskon som man glider på och som skjuter ifrån, många skjuter ifrån med ex vänster skridsko samtidigt som de glider iväg på höger, men glider man iväg på höger skridsko så är det höger skridsko som ska skjuta ifrån (ett så kallat ytterskär), det måste vara naturligt behagligt dynamískt, skridkon ska glida svepa fram inte kastas fram och tillbaka i ojämn rytm, när man har fått en behaglih rörelse så blir nästa steg att man kan lägga mer tryck på skridskon i skäret och ta i mer om man nu har ambitionen att åka fort.

Mikael
 
Nedsättning av skridskon i ytterskär

För att följa upp erikrosengrens beskrivning ovan (frånskjut med höger ben):
I samband med att man förbereder frånskjut med höger ben för man fram vänster fot och sätter ner den cirka en halv fotlängd framför höger fot, med båda fötterna i stort sett parallella, med ytterskäret på vänster skridsko mot isen (högerfoten har just övergått till innerskär, se mer nedan). Den största vikten är på höger fot och frånskjutet påbörjas, höger fot trycks åt sidan (inte bakåt) till dess frånskjutet är klart.

Balansen övergår under frånskjutet till vänster fot som fortfarande glider på ytterskär. Höger fot lyfts och förs i sidled/båge tillbaks och sätts ner i stort sett parallellt med vänster fot, något framför. I samband med denna rörelse övergår man till innerskäret på vänster fot och förbereder frånskjutet med vänster fot.

Om man övar kan man i stort sett åka rakt fram under glidfasen, alltså följa en rak linje på en hastighetsbana under flera skär.
 
Det är farten som gör det

Anledningen till att man kan låta överkropen gå åt ett håll och underkroppen ,benen, åt ett annat är fart, precis som en slalomåkare, detta är förståss omöjligt om man står still, iallfall utan att trilla omkull, man omvandlar kraft framåt till förskjutnigskraft i kroppen, förskjutningskraften i kroppen forcerar skridskon utåt samtidigt som man glider på den. överkroppen ska dock vara styv och inte böjas då förlorar man spänst.

Mikael
 
Delvis är det farten

som ger dynamisk balans med just den svaga kurvformen ger ytterligare häng och kursttabiltet.

Ryggen rör sig hela tiden lite i sidled för att kompensera för tyngdpunktsförskjutningar i ben och höft.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ooscar Överpronation och ytterskär Långfärdskridsko 5
bennys Rätt bett i ytterskär Långfärdskridsko 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.