Innan säsongen "fix"

God dag alla paddelvänner!

Innan säsongen drar igång så har jag ett par saker jag tänkt ge mig på, nummer ett är att applicera en Keel eazy på kölen och tänkte bara höra vad ni har för åsikter om detta? Funkar det bra, och sitter den kvar?

Det andra som jag är lite sugen på är att jag för tillfället har röda linjer runt om skrovet (glasfiberkajak) och tanken var att få dom svarta, har försökt att kolla upp olika metoder men inte hittat något konkret,

Slipa, maska, måla, jetstrykare?

Eller kan man använda sig av stripning så som man gör på bilar? Alltså proffs dekalering?
Känner nämligen en som pysslar med sådant, men han hade ingen koll på hur vida vatten och tejpen lirar tillsammans,

Men man tycker ju att det bör fungera då bilar utsätts för salt, vatten under högt tryck osv och det håller!

Tacksam för tips och ideer!
 
Beroende på form på kajaken får man arbeta lite mer för att få det perfekt. Jag la för första gången keel eazy i somras. Köpte en cotech varmlufts pistol från CO. http://www.clasohlson.com/se/view/c...tchpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true

Det är ett ganska lätt material att arbeta med. Jag har ett par vinklar som är lite skarpa, vilket resulterade i ett par veck. Drog ett par snitt med kniven och värme på igen och smetade ut den. Då blev det OK.

För mig vart det en snutt kvar så jag körde dubbelt i fören då jag hade kört för varmt med varmufts pistolen så det vart fula "ärr" i materialet.

Min vart lite sne och följer inte mitten linjen helt, så ett tips är att verkligen lägga lite krut på att få det rakt och fint ;)
 

Bilagor

  • IMG_1475.jpg
    IMG_1475.jpg
    57 KB · Visningar: 492
Att lägger en dekal över din röda rand borde fungerar om det inte finns för många ojämnheter och kanter precis där. Finns en del företag som även strejpar båtar.
Vet inte om det är nån särskild material de använder då men skulle tror det (eller så är all material för dekaler särskild)

Har du dock tanken att har kvar din kajak länge skulle jag hellre slipa bort det röda sträcket och lägger svart gelcoat på det stället. Bli nog snyggast och mera hållbart

(är det en seapearl du har?)
 
Beroende på form på kajaken får man arbeta lite mer för att få det perfekt. Jag la för första gången keel eazy i somras. Köpte en cotech varmlufts pistol från CO. http://www.clasohlson.com/se/view/c...tchpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true

Det är ett ganska lätt material att arbeta med. Jag har ett par vinklar som är lite skarpa, vilket resulterade i ett par veck. Drog ett par snitt med kniven och värme på igen och smetade ut den. Då blev det OK.

För mig vart det en snutt kvar så jag körde dubbelt i fören då jag hade kört för varmt med varmufts pistolen så det vart fula "ärr" i materialet.

Min vart lite sne och följer inte mitten linjen helt, så ett tips är att verkligen lägga lite krut på att få det rakt och fint ;)

Tack och bock för informationen, givetvis får man väl lägga lite krut på att få det rakt, men nytta gör den säkert ändå om din råkar va lite sne ;) ser ju dock ut dom en barnlek på instruktionsvideon, men han har säkert gjort det förr!...
 
Att lägger en dekal över din röda rand borde fungerar om det inte finns för många ojämnheter och kanter precis där. Finns en del företag som även strejpar båtar.
Vet inte om det är nån särskild material de använder då men skulle tror det (eller så är all material för dekaler särskild)

Har du dock tanken att har kvar din kajak länge skulle jag hellre slipa bort det röda sträcket och lägger svart gelcoat på det stället. Bli nog snyggast och mera hållbart

(är det en seapearl du har?)

Chansen att man har kvar kajaken i flera år är väl rätt så osanolikt även att man är nöjd med den just för tillfället. Min plan blir nog att testa dekal varianten, ett plus med det är att du kan göra om ifall det inte blir bra, gå loss lite med egen design samt att inte göra nån åverkan på oginalet ifall nästkommande ägare tycker röda linjer är snyggt?? (Hur man nu kan tycka det?) ;)

Kollat lite med 3m som tillverkar film för det mesta användningsområde. Och så vitt jag kan förstå så är det ingen skillnad på båt och bildekor i proffsvariant det som kan skilja är att man klarlackar över för bästa resultat!

Men hur gör man då med sittbrunssargen? Den är ju röd, den borde man ju lacka eftersom den slits lite mer än resten,

Färgförslag? Eller ska man gå loss med kolfibersarg?
 
Att lägger en dekal över din röda rand borde fungerar om det inte finns för många ojämnheter och kanter precis där. Finns en del företag som även strejpar båtar.
Vet inte om det är nån särskild material de använder då men skulle tror det (eller så är all material för dekaler särskild)

Har du dock tanken att har kvar din kajak länge skulle jag hellre slipa bort det röda sträcket och lägger svart gelcoat på det stället. Bli nog snyggast och mera hållbart

(är det en seapearl du har?)

Jag har en reval midi! :)
 
Ska du ändå fixa sittbrunnen kan du ju likaväl göra hela allt med gelcoat.
Vet inte om du få din dekalmaterial billigare än original men helt gratis lär det ju inte vara?

En "fullösning" för att testa hur det ska ser ut är att köpa svart vattenfast vävtape. Sånt hitta man för ca 300kr i färbutiker - det är då likt silvertape bara svart och vattenresistent.
Men jag rösta för att du slipa ned allt som är röd och kör med gelcoat (inkl. paraffin)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.