Identifikation av larv

Hej!

Jag hittade en sådan här liten larv i min säng när jag bäddade igår. Min säng står precis vid ett stort fönster jag brukar ha öppet. Vid fönstret och sängen har jag även en hel del växter.

Jag misstänker det är en fjärilslarv av någon sort men har inte lyckats hitta vilken art. Den rör sig nämligen inte alls som t.ex. pälsängrar, utan rörelsemönstret är precis som en fjärilslarv.

Jag har kollat Anticimex hemsida för att kolla om det skulle vara någon form av skadelarv, men hittar heller ingenting där.

Någon som är duktig som kan hjälpa mig identifiera denna krabat?

Bilder finns här och här.

Många tack!
 
Hej!

Jag hittade en sådan här liten larv i min säng när jag bäddade igår. Min säng står precis vid ett stort fönster jag brukar ha öppet. Vid fönstret och sängen har jag även en hel del växter.

Jag misstänker det är en fjärilslarv av någon sort men har inte lyckats hitta vilken art. Den rör sig nämligen inte alls som t.ex. pälsängrar, utan rörelsemönstret är precis som en fjärilslarv.

Jag har kollat Anticimex hemsida för att kolla om det skulle vara någon form av skadelarv, men hittar heller ingenting där.

Någon som är duktig som kan hjälpa mig identifiera denna krabat?

Bilder finns här och här.

Många tack!

Mjölbaggelarv skulle jag gissa
 
Nopes, det är ingen mjölbaggelarv. Jag har kompisar som föder upp mjölbaggar till sina reptiler och de är väldigt, väldigt små jämfört med denna larv. Plus att denna larv rör sig som en fjärilslarv och inte som en klassisk "insektslarv".
 
troswe> Jaa, skulle kunna vara. "Min" är mer grådassig men annars tycker jag att form och annat passar in väldigt bra :) Dock har jag inte förstått om de är skadedjur eller inte. Jag har googlat på insekten och vissa sajter skriver att humlemotten är ofarlig bara att den äter skumplast ibland och att den ger sig på bin och humlor. Medan andra sajter skriver att mottar över lag angriper mjöl och skafferivaror.

Ayrin> Japp, den bor i en burk med lock med massa käk :) Vet inte om den kan utvecklas där i, den kanske behöver mer av något annat, men det återstår att se :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
millimeter Hjälp med identifikation Vilda djur 6
enSAM LARV-igt Vilda djur 1
jose_haga Vad är detta för larv? Vilda djur 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.