iakttagelse och undran..

knäskydd, but why?

Det här är en fundering byggt på iakttagelser under vintern... Många långfärdsskridskoåkare kör med knäskydd och många affärer säljer knäskydd till långfärdsskridskoåkare. Varför? Hur fan kan man lyckas landa på knäna om man åker långfärdsskridskor? Så långa som skridskorna är borde det vara om inte fysiskt omöjligt så åtminstone ruskigt osannolikt. (i alla fall om man kör med fast häl)
[Ändrat av AnnaKarin 2006-02-26 kl 18:37]
 
Jag förstår framförallt inte prioriteringen att åka med knäskydd men utan hjälm. Jag lever hellre med ett sabbat knä än med en sabbad skalle. På upptaktsmötet med min lokala främjarorganisation påpekade de det lämpliga i att använda knäskydd men nämnde inget om hjälm. Tycker det är risigt att hjälmanvänandet ska vara så dåligt utbrett bland långfärdsåkare. Hjälmen påverkar ju inte heller åkningen negativt på något sätt vilket ju knäskyden kan göra.

Förlåt, nu kom jag in på hjälmspåret igen. Det har vi diskuterat tidigare.

/Andreas

Edit: När jag åkte vikingarännet intervjuade de tävlingsläkaren innan start och han sa att det var handledsbrott som var den största risken.
 
AnnaKarin; sa:
Hur fan kan man lyckas landa på knäna om man åker långfärdsskridskor? Så långa som skridskorna är borde det vara om inte fysiskt omöjligt så åtminstone ruskigt osannolikt. (i alla fall om man kör med fast häl)

Att stå på knäna med skridskor på fötterna är i varje fall för mig ingen fysisk omöjlighet.

Såvida du accepterar ovanstående så nästa gång du får tillfälle att åka på överis så sparka bort lite av det överliggande isskiktet och du kommer att upptäcka att underisen är riktigt elakt knagglig.

Vrakis är inte heller så trevligt att damma in i med knäna före.

SSSk har fin statistik på vanligt förekommande skador på is.

Benny
 
Det är inte fysiskt omöjligt att slå i knäna vid fall framåt på skridskor.. Gör man det kan det dessutom vara slutåkt. Det kan göra ruskigt ont om det träffar fel.
Att knäskydden skulle hindra förstår jag inte heller. Hur skulle de hindra?
Att det sen är lite knasigt folk åker med knä och armbågskydd men utan hjälm kan jag till viss del hålla med om. Jag funderar över hjälmens vara eller inte vara varje gång jag är ute...
Men å andra sidan är det betydligt vanligare att man slår i knä och armbågar än skallen. (i a f inbillar jag mig det)
Sen har knäskydden en bonusfunktion i att de håller knäna varma, vilket för mig som har gamla skador är en förutsättning för att kunna åka.
 
Jonas P; sa:
Det är inte fysiskt omöjligt att slå i knäna vid fall framåt på skridskor.. Gör man det kan det dessutom vara slutåkt. Att knäskydden skulle hindra förstår jag inte heller. Hur skulle de hindra?

Ett litet klargörande gällande mitt tidigare inlägg. Jag håller helt med om att man tveklöst kan slå i knäna när man åker skridskor och att det kan få förödande konsekvenser. Mitt resonemang var mer på nivån "hellre slutåkt än sluttänkt".

När jag åker inlines kan jag uppleva knäskydden som lite störande i rörelsen av knät. Det är förmodligen mest en fråga om att hitta ett skydd som passar mig bra samt framförallt en vanefråga. Det jag menade var att det är ett möjligt argument mot knäskydd (om än inget bra sådant). För att strunta i hjälmen finns inte ens det argumentet.

Jag kan förövrigt nämna att jag en längre tid övervägt att börja köra med knäskydd igen (hade det alltid när jag körde inlines tidigare), framförallt på asfalt men då finns det ju inget skäl för att inte ha dem på isen också.

Kan vi komma överens om att knäskydd är bra och börja diskutera vilka olika modeller som finns!? Vad jag vet finns de hårda med plastbula på knät (inlinesskydd) och de mjuka i liggunderlagsmaterial. Sen finns det väl även vissa skalbyxor med fickor på knäna att stoppa mjuka skydd i vid tex telisåkning. Vilka skydd tycker ni funkar bäst till olika aktiviteter?

/Andreas
 
ala; sa:
Kan vi komma överens om att knäskydd är bra och börja diskutera vilka olika modeller som finns!? Vad jag vet finns de hårda med plastbula på knät (inlinesskydd) och de mjuka i liggunderlagsmaterial. Sen finns det väl även vissa skalbyxor med fickor på knäna att stoppa mjuka skydd i vid tex telisåkning. Vilka skydd tycker ni funkar bäst till olika aktiviteter?

/Andreas

Då är vi överrens! ;-)

Själv har jag skalbyxor från Marmot med en ficka över knät med nåt tunnt skummaterial. Det har jag mest kvar eftersom det sitter innanför membranet och därför skyddar byxan från att skavas sönder mot knäskydden i plast.
Skydden jag har nu är Arcteryx Telekeneses, primärt för telis-åkningen, men de sitter utmärkt även vid skridskoåkning.

Har i flera år åkt telisar med ett par gamla skate-skydd, det funkade, men de här skydden sitter riktigt skönt.

Edit: Rättstavning är svårt ibland...
 
Skydd = självklarhet ?

Knäskydd har varit en självklar del av min utrustning sedan jag för tre år sedan slog i knäet rejält när jag trampade igenom isen vid strandlinjen.
Hjälm har jag burit de två senaste säsongerna.
Idag fastnade en kompis i en spricka på plogad bana och krossade armbågen.
Hädanefter ingår även armbågsskydd som en självklarhet i utrustningen, vilket innebär att jag för min del redan tagit bort frågetecknet i rubriken.
Naturisen är precis lika hård som på en hockey-plan...
 
Re: knäskydd, but why?

AnnaKarin; sa:
Många långfärdsskridskoåkare kör med knäskydd .... Varför? Hur fan kan man lyckas landa på knäna om man åker långfärdsskridskor? Så långa som skridskorna är borde det vara ..fysiskt omöjligt

Det är inga större problem att slå i knäna, trots skridskorna utstick. Antingen så gör man det med spetsarna i isen, vilket då garanterar en synnerligen otrevling vinkel då knät möter isen. Eller så gör man det genom att vika tårna och skridskospetsen inåt eller utåt så att knä och delvis underben kan nå isen vid ett fall.
 
ala; sa:
Kan vi komma överens om att knäskydd är bra och börja diskutera vilka olika modeller som finns!? Vad jag vet finns de hårda med plastbula på knät (inlinesskydd) och de mjuka i liggunderlagsmaterial. Sen finns det väl även vissa skalbyxor med fickor på knäna att stoppa mjuka skydd i vid tex telisåkning. Vilka skydd tycker ni funkar bäst till olika aktiviteter?

Den hårda koppen man hittar på inlinesskydd har egentligen två uppgifter:
1) ge en yta som tål upprepade möten med ett slipande underlag utan att trasas sönder.
2) fördela belastningen över en större yta.

För långfärdsskridskor så är ju slitaget mot underlaget vid ett fall ett synnerligen hanterbart problem. Dessutom så är ju fallhöjden och därmed vilka krafter som kan komma ifråga ganska väl definierat till skillnad från vad en generell inlinesåkare kan tänkas hitta på. (tills dess då hardcore skridskoåkare börjar köra med hopp från vall- och skruvis...)
Dessutom är de hårda kopparna väldigt hala, viklet kan vara en nackdel om man vill stå på knä för att knyta en sko eller nåt.

Trots detta så använder jag glatt mina inlinesskydd med kopp även på isen. Det är grejer som jag redan har, de sitter bra när jag åke och de övriga egenskaperna är inte tillräckligt störande för att motivera ett inköp av ännu mer specialprylar.
 
ala; sa:
När jag åker inlines kan jag uppleva knäskydden som lite störande i rörelsen av knät. Det är förmodligen mest en fråga om att hitta ett skydd som passar mig bra samt framförallt en vanefråga.

Instämmer!

Mina första skydd var sådana som bara hade remmar på baksidan, och de satt aldrig still. Numera har jag den sorten som har en sluten kanal som man trär in armen/benet genom och de funkar betydligt bättre. Om man vill ha skydden utanpå kläderna så kan det också var svårt att få dem att sitta still. En annan faktor är naturligvis hur själva benet ser ut. Bildar knät en markerad timglasform, eller är överben-knä-underben mera jämntjockt? Det påverkar ckså hur väl ett skydd sitter på plats.
 
På plogade sjöisbanor brukar man se ganska många blodfläckar. Förmodligen åker folk omkull p g a att de plogade banorna har mera sprickor i isen. Men jag vet inte vart de blöder från, näsan?
 
ala; sa:
Tycker det är risigt att hjälmanvändandet ska vara så dåligt utbrett bland långfärdsåkare.
För tre veckor sedan körde jag omkull på Öip, slog i tinningen, ögonbrynet och kindbenet och skadade en nerv i ansiktet. Det såg väl inte så märkvärdigt ut, men jag har fortfarande ingen känsel i ett område av ansiktet och en del av gommen. Tidigare hade jag alltid hjälm på sjöis, men hädanefter så kommer jag att använda den vid ALLA typer av åkning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
janus82 Duger dessa skridskor? -En nybörjares undran Långfärdskridsko 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.