i- och urstigning....

Om det nu är havskajak vi pratar om, å inte nåt annat obskyrt flytetyg, så tycker jag det är lättast att lägga paddeln bakom sittbrunnen och ta stöd mot land/botten och sen häva mej i/ur. Funkar förstås bäst om man har en rak eller ställbar paddel, annars kan påfrestningen på det vinklade bladet kanske bli lite för stor.
 
Det beror på...
Vilken sittbrunn du har, om det är brygga, strand eller stenskravel.
Jag har en keyhole sittbrunn som är ganska så liten om man jämför med VKV kajaker, men stro om man jämför med en eskimåkajak. Har jag en brygga så sätter jag mig på bryggan, sätter en fot mitt i kajaken och tar en hand mitt fram på sargen sen liksom glider jag i med en hand kvar på bryggan. Tvärtom om jag ska ur.
Har jag en sandstrand så sätter jag i kajaken med fören upp på land. Sen sätter jag mig i och skjuter ut mig efter att ha fått på kapellet först. Enkelt, sliter lite på botten men är det bara sand så tycker inte jag att det gör så mycket.
Har jag istället stenskravel och otrevlig strand sätter jag paddeln mellan kajaken och något fast på stranden, typ en sten eller gren. Paddeln har jag bakom brunnen och förhoppningen är att den ska ge lite stöd. Sen tar jag båda händerna i höfthöjd på sargen och liksom håller fast paddlen med ena anden samtidigt. Sen sätter jag på däcket bakom sittbrunnen och får sedan ut benen på varsin sida om kajaken.
Faktum är att jag tycker att det är svårast att ta sig i och ur om jag har en brygga... ingen aning varför... Men nu är det ju varmt i vattnet, då gör det inte så mycket om man klantar till det.

/Sulan
 
Här finns en del bra tips: http://www.arnstrom.org/content1.php

Själv har jag lagt mig till med en rätt konstig teknik för urstigning (stor sittbrunn), jag tar nämligen tag med den lediga handen (den som inte håller i bryggan) i bakre delen av sittbrunnssargen och liksom häver mig upp på bryggan. Det funkar bra när bryggan är låg. Den teknik som Erik beskriver är nog att föredra..
 
Funkar alltid

flunkan; sa:
...alla säger olika.
hur gör ni?

Den metod som Magnus beskriver har den fördelen att den passar alla kajaker oavsett sittbrunnsform, och dessutom fungerar på stränder såväl som låga klippor, stenhögar och låga bryggor.

Paddeln håller - nästan alltid, är väl bäst jag tillägger.

hälsningar
Jens
 
Fast i kajaker med stor sittbrunn är det närmast en komplikation att böka med paddeln bakom sig. Funkar bra med en stadig och tålig havskajak under även knepiga förhållanden, och trång sittbrunn. Med stor sittbrunn är det väl bara att kliva mitt i, hålla balansen och sätta sig :)
 
Det viktigaste är att man känner sig säker vid i och urstigning. Jag föredrar att komma ur kanoten i balans och inte kravla mig upp på en brygga eller sten.

Jag tycker inte att det känns säkert att använda paddeln som stöd. Ifall den börjar glida är risken stor att kanoten tippar och jag hamnar i vattnet.
Man skapar lätt ett beroende av att ha paddeln som stöd vid i och urstigning. Det går inte att använda paddeln som stöd vid alla stränder/bryggor/kajer.
 
Överkurs.

Går på bryggan, släpper kajaken i vattnet så att den har lagom fart. Lägger ett blad på bryggan tar ett steg i kanonten och skuter ifrån. lufter i andra benet Sätter mig och börjar paddla.

Ur paddlar mot bryggan bromsa. reser mig när kajaken är paralellt med bryggan tar ett steg ur och fångar kajaken med handen och går iväg

lagom snabbt och trevligt.
 
Ja ni Maraton killar är grymma

Måste säga att jag är grymt impad av hur ni kliver i och ur era ranka kajaker vid brygga såsom strand. Själv kravlar jag mer ur med domnade ben och hängande buk. Inte lika snabbt men ack så vackert i många blindas ögon.

Roder? Skicka kol?

Hälsningar Sven A
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
I-och urstigning samt att finna lämplig vinkel på blad Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.