I am pist off!

Jag funderar på att återuppta mitt telisåkande och behöver också tips på lagg. 90 kilo väger jag (en bra dag)och tanken med åkningen är väl ungefär så här:

* topptur 80 - pist 20
* Inga längre anmarscher på platten

Den som har ett par beggade skidor i hyfsat skick för max 3000 kan även den höra av sig :)
 
kolla in K2's telisskidor, de brukar folk gilla, jag är inte direkt tok haj på telismodeller men annrs vet jag att Karhu Jak BC är omtyckta av dem som provat, men eftersom du har lite muskler att lägga bakom så kanske nåt i stil med Völkl Mantra kanske inte vore helt fel heller...styv och bred, lite tung visst, men man går väl uppför för att åka nerför eller??
 
Skaffa nån av dom nya bindningarna med "touring mode", Black Diamonds ska höra till dom bättre. Mycket lättare att gå med helt lös häl. Ta en skida med ca 85 i midja, det brukar vara ganska lagom om man ska tura med dom, men det beror såklart på pjäxor och var du åker.
 
Vandrare; sa:
Skaffa nån av dom nya bindningarna med "touring mode", Black Diamonds ska höra till dom bättre. Mycket lättare att gå med helt lös häl. Ta en skida med ca 85 i midja, det brukar vara ganska lagom om man ska tura med dom, men det beror såklart på pjäxor och var du åker.

Tack för det tipset. Ska tillägga då att jag tänkte köra med mina 10 (?) år gamla Scarpa T1. Det har väl inte hänt såååå mycket på den fronten att de måste bytas också va?
 
öringen; sa:
Det har väl inte hänt såååå mycket på den fronten att de måste bytas också va?

Det har hänt massor på den fronten! Utvecklingen på telispjäxor gjorde ett hopp för några år sedan.
Klart att du kan använda dina gamla, men oj, vilken skillnad det kommer bli när du sen byter!
Däremot rekomenderar jag starkt att köpa Thermo-innersko om du ska köra på dina gamla. Varmare och bekvämare än ett par gamla trötta innerskor med snörning.
 
Jonas P; sa:
öringen; sa:
Det har väl inte hänt såååå mycket på den fronten att de måste bytas också va?

Det har hänt massor på den fronten! Utvecklingen på telispjäxor gjorde ett hopp för några år sedan.
Klart att du kan använda dina gamla, men oj, vilken skillnad det kommer bli när du sen byter!
Däremot rekomenderar jag starkt att köpa Thermo-innersko om du ska köra på dina gamla. Varmare och bekvämare än ett par gamla trötta innerskor med snörning.

-30 är väl fortfarande -30 eller har tiden helt sprungit ifrån mig? :) Inte så frusen av mig, så pjucken får duga ett tag till iaf.
 
öringen; sa:
-30 är väl fortfarande -30 eller har tiden helt sprungit ifrån mig? :)

Du är ifrånåkt,-30 är för den senare generationen minst -70,minusgrader är nåt mytiskt från dinosauriernas tid,nästan som i sagorna.De är så inne på nuet att de glömmer att se framåt och bakåt,som om ingenting förändras,det har alltid sett ut så här.


peter
 
Återlivar denna gamla tråd. Blir nog ett par Dynafit Mustagh Ata med en BD bindning som köps inom kort... Sportconrad är väl bästa alternativet vad jag fattar, eller?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.