Hur snabbt inträffar höjdsjuka?

Hej,

Kanske fel forum att fråga då jag inte håller er klass men... jag ska åka till Teneriffa på min semester och vill då passa på att "bestiga" vulkanen Teide.

"Bestiga" = köra bil från hotellet som ligger på havsnivå upp till 2,356 m (tar 2 tim) där jag tar linbanan som på 8 min tar mig upp till 3,555 m för att slutligen gå till toppen som huserar på 3,718 m, vilket tar 5 min.

Det jag undrar över är hur snabbt höjdsjuka kan inträffa om man går efter ovanstående scenario? Har läst att det generellt tar någon/några timmar? Stämmer detta?

Mvh
Utah
 
Senast ändrad:
Går inte att redigera mitt innläg så jag skriver ett nytt.

Har sökt lite mer och hittat information som säger att symptom (AMS) kan uppstå redan vid 1500 m för vissa men att merparten påverkas först vid 2,500 m. Symptomen kan ske redan efter 2 timmar på nämnda höjder men att det vanligtvis tar 4-6 timmar.

Någon som kan bekräfta detta?
 
Detta är visserligen väldigt individuellt, men är du "normalfrisk" så vågar jag nog skriva att du inte behöver oroa dig för några farliga konsekvenser på den höjden och under den korta tid du tillbringar där. Du kan visst få lite huvudvärk, men börjar du må ovanligt dåligt, så hinner du ju snabbt ner igen med linbanan, långt innan du (mot förmodan) skulle kunna utveckla något allvarligare tillstånd.
 
Beror på

en massa faktorer där medfödda anlag har betydelse. Har du varit på liknande höjder förut?

De flesta klarar nog av Teide utan stora problem men lite andfåddhet huvudvärk och kanske lite illamående kan du känna av. Lite tveksamt om allt det kan kallas för akut höjdsjuka.
Allvarliga symtom dröjer typiskt lite längre tid än ett par timmar men kan ibland komma snabbare.

Inte mkt finns på svenska men mkt finns på www om du googlar på acute mountain sickness.

Thure
 
Senast ändrad:
Lite känns frågan som tudelad. Jag uppfattar att du undrar lite på vilken höjd höghöjdssjuka kan inträffa, men också att du funderar på hur snabbt du kan insjukna.

Jag skulle säga att du förmodligen kommer att känna av höjdskillnaden ganska markant. Speciellt när du kommer att förflytta dig från 0 till 3700 höjdmeter på bara några timmar. Förmodligen kommer du att uppleva förhöjd puls, kort andhämtning och att du snabbt blir trött. Du kommer förmodligen att få några eller alla symptom av yrsel, huvudvärk, illamående. Dock är det inte risk för ditt liv så länge som du kommer ner till havsnivå igen inom några timmar. Om du skulle få för dig att sova över vore risken för hjärt- eller hjärnödem större.

Mvh /Joel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hannulan Utrustning i fjällstuga (snabbt svar gärna) Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.