Hur skyddar ni sovsäcken från glödsprätt?

Hur skyddar ni er sovsäck mot glödloppor när ni sover i vindskydd och liknande?

Har för tillfället bara en sovsäck som jag är rädd om och inte vill ha glödhål i. Har ni något bra tips på ett skydd till sovsäcken som klarar av lite glödloppor? Eller ska jag istället skaffa en billig/begagnad sovsäck som jag inte behöver vara rädd om?

Har ett Haglöfs Sleeping Bag Cover, men det är bara nylon och kommer säkert att smälta hål. Eller? Har någon erfarenhet av Haglöfs Sleeping Bag Cover och glöd så dela gärna med er..
 
Tack för input!

Typiskt DIY projekt.
go tur
Ja jag var lite inne på att det får bli så.. Kollade runt lite och hittade bara någon tråd där det föreslogs nomex-tyger osv. Lät lite avancerat och dyrt bara för att dra ut en sväng i skogen..
Funderar på om ett vanligt bomullspåslakan är tillräckligt att modda lite..

Köp en billig yllefilt att lägga över.

Finns det tunna sådana? Ser bara de gamla gråa tunga sådana man hade på luckan i lumpen framför mig. Ska visserligen inte fjällvandra med det, men det ska helst få plats i säcken..
 
Lägg dig inte så nära ;-)
Är det tillräckligt långt bort bränner det inte heller hål, nylontyget håller ett kort ögonblick iaf.
 
Det är också värt att nämna i sammanhanget att olika ved har olika egenskaper vad gäller glödsprättande. Jag använder mig väldigt mycket av eld på mina turer, utan problem. Torrgran är det som sprätter värst. Själv använder jag huvudsakligen ved från döda tallar. Brinner helt utan att gnistra.
 
Jag

har ett par sovsäcksöverdrag med nylonliknande tyg på undersidan och bomull/syntetväv på ovansidan. Tror att ovansidan håller hyggligt mot glödsprätt.

Thure
 
har ett par sovsäcksöverdrag med nylonliknande tyg på undersidan och bomull/syntetväv på ovansidan. Tror att ovansidan håller hyggligt mot glödsprätt.

Thure
Jag har ett sådant från Haglöfs. Använder det i kåtan ibland, just för att skydda WM-säckens tunna tyg från glödsprätt. Tunn bomull på ovansidan men det har räckt hittills. Man får ett gäng extra sekunder på sig att borsta bort det. Tunt sovsäckstyg á la WM:s smälter nästan direkt.

Raskesven
 
Värre

är om glödsprätt bränner hål på ett uppblåstbart liggunderlag. '

Kan vara svårt eller omöjligt att laga ett sån hål enligt egen dyrköpt erfarenhet!

Thure
 
stol + skydd

är om glödsprätt bränner hål på ett uppblåstbart liggunderlag. '

Kan vara svårt eller omöjligt att laga ett sån hål enligt egen dyrköpt erfarenhet!

Thure

Har man uppblåsbart ligunderlag från exped så kan man köpa stolkittet som även funkar som överdrag - har inte sådant själv så jag vet inget om glödtåligheten men tältväv låter som några sekunder extra innan genomglödning.
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=EXPEDCHAIRKITL

/Patrik, som önskar sig ett exped down 9 LW + kit som ovan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.