Hur linda knivskaft?

Ställde frågan i en annan tråd när den dök upp men fick inget svar så det blir en separat tråd.

Hur linda ett knivskaft med paracord så det sitter kvar? Jag har provat några gånger men får det inte att sitta mer än några dagar. Har antagligen använt en felaktig lindningsmetod. Har lagt en ögla längsgående över skaftet, Börjat linda från motsatt ände från öglan och låtit en linsnutt sticka ut. När skaftet är lindat och jag väl är framme vid öglan, in med linan i öglan och dra in den under lindningen med den linsnutt jag lät sticka ut. Som man kan hantera ett ihoprullat rep alltså.

Hur ska man göra? dePaul?

Raskesven
 
Ställde frågan i en annan tråd när den dök upp men fick inget svar så det blir en separat tråd.

Hur linda ett knivskaft med paracord så det sitter kvar? Jag har provat några gånger men får det inte att sitta mer än några dagar. Har antagligen använt en felaktig lindningsmetod. Har lagt en ögla längsgående över skaftet, Börjat linda från motsatt ände från öglan och låtit en linsnutt sticka ut. När skaftet är lindat och jag väl är framme vid öglan, in med linan i öglan och dra in den under lindningen med den linsnutt jag lät sticka ut. Som man kan hantera ett ihoprullat rep alltså.

Hur ska man göra? dePaul?

Raskesven

Du gör nog rätt.Men du kan prova att 'sträcka' linan först,knyt fast ena änden i nånting och dra utav bara helvete.Gunga lite emellanåt också.

Lägger in en länk om du mot all förmodan missat nåt steg:http://www.ehow.com/how_4588256_paracord-knife-handle.html


peter
 
Tack för de tipsen. Får pröva varianten utan ögla, och dra fast lindelarna i hålet för fånglinan. Sådant finns på den kniv jag hade i tankarna.

Raskesven
 
På det sättet jag brukar göra så måste man ha två hål i tången och ett hål för fång linan.

Så trär jag pc linan dubbel genom bägge hålen så trär jag dom två lösa ändarna genom den nedersta öglan som blir och drar åt. Sen lindar jag ett lager med pc där jag tagit ur "kärnan" ur pc tråden. När jag fäst den börjar jag med det översta lagret och lindar upp till fånghålet där jag fäster tråden.

Jag kan försöka ta lite kort i helgen och visa lite mer tydligt hur jag gör.

Seved
 
Här kommer några bilder på hur jag gör hoppas ni ser nåt, det vart lite dåliga bilder.

Så här kan bladet se ut.

kniv1-1.jpg


Så här fäster jag det som ska bli det översta lagret.

Gsta.jpg


Sen fäster jag änden på det som blir det understa lagret, det utan kärna. samtidigt som jag lindar så lågnt upp jag vill ha skaftet så att säga.i det här fallet till underkant på det översta hålet.

Gsta1.jpg


Jag fortsätter i morron.

Seved
 
Senast ändrad:
Fäst corden när ni kommit upp jag brukar smälta fast den lösa änden i det jag lindat, men det går säkert att limma oxå med nåt bra limm men jag har alldrig provat det. Jag ska prova att ta lite mer bilder i dagsljus imorron

kurt2nra.jpg


Så här ser knuten ut.

kurt4-nra.jpg


kurt3-nra.jpg
 
Så här ser det ut när det är färdigt.

kurt-nra-1.jpg


Det är inte så hårt lindat på bilderna, för jag har inte satt upp kniven i ett skruvstycke.

Seved
 
Tack :). Ja det går att göra knutarna lite tätare och så går det att trycka knutarna lite tätare mot varandra, om man spänner fast bladet i ett skruvstycke.

Just det. Det bra att linda fingrarna med tejp för det skaver bra på fingrarna när man håller på.

Seved
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seobserver Egna knivskaft Gör det själv 10
seasteel Behandling och polering av knivskaft Gör det själv 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.